Kritiske forbrukere er viktige for kvaliteten på varer og tjenester. En som bidrar i så måte, er Tom Hoffmann i Såner i Vestby kommune. Fra hjemmesidene til Norske Rørleggerbedrifters Landsforening – VVS (NRL) har vi klippet nedenstående artikkel, som er skrevet av frilansjournalist Knut Randem:

Tom Hoffmann er forbrukeren som ble så irritert over kvaliteten på rørmateriell at han skrev brev til en rekke instanser - blant annet til NRK og NRL. Han ble invitert til stormøte i NRL Buskerud.

Forbrukerinspektørene i NRK, Forbrukerrådet, If forsikring og Konkurransetilsynet m.fl. var blant mottakere av Hoffmanns kritiske og velfunderte brev om kvaliteten på det materiellet rørleggerne bruker i sine anlegg. Han stilte også det retoriske spørsmålet om rørleggere og grossister er mer opptatt av fortjeneste enn av kvalitet på produktene som monteres
.
NRL mener det er viktig å ta vare på seriøse kritikere slik at bransjen kan forbedre seg. Hoffmann ble derfor invitert til et stormøte for medlemmene i Buskerud, Telemark og Vestfold i Drammen. Møtet ble holdt 12. februar og Hoffmann la fram sine erfaringer som forbruker. If og Gjensidige orienterte blant annet om sin praksis for regresskrav og Statens Bygningstekniske Etat fortalte om godkjenningsordninger for produkter.

Møtet var meget godt besøkt og engasjerte. Hoffmann fikk mye støtte fra rørleggerne og forsikringsselskapene måtte innrømme at de kjører regresskrav mot rørleggere (i motsetning til hva Ifs informasjonsdirektør uttalte nylig), men i mindre grad mot leverandører og produsenter.

Kilde:nrl.no  Denne saken er skrevet av freelance journalist Knut Randem.