Den siste lørdagen i mars 2009 skal byer, bedrifter, organisasjoner og enkeltmennesker over hele verden slukke lyset i én time – Earth Hour – for å vise sitt engasjement for klimaet.

Earth Hour gjennomføres av WWF – med et mylder av samarbeidspartnere verden over. I år er WWF-Norge med for første gang i samarbeid med flere norske byer, kommuner, organisasjoner, bedrifter og privatpersoner. Målet er en milliard deltakere verden over.

Flere av EBLs medlemmer har alt meldt seg på kampanjen.

- Det er bra at folk engasjerer seg, sier Steinar Bysveen, adm. direktør i EBL.

- Jeg oppfordrer alle til å delta på denne kampanjen. Energieffektivisering kommer til å bli svært viktig i tiden fremover, og jeg tror at også EBL og EBLs medlemsbedrifter igjen kommer til å få en rolle inne dette, sier han.

I Norge deltar alle de politiske partiene på kampanjen, i tillegg til blant andre Ikea, Hafslund, Statkraft, Stortinget og Oslo rådhus. Rundt om i verden vil også kjente ikonbygg som Eiffeltårnet, Operaen i Sydney og Akropolis i Athen slukke lyset i en time lørdag.

I følge WWF handler Earth Hour om å gi en global utfordring et globalt svar. Ved å slå av lyset i kun en time, blir du med på tidenes største og mest spektakulære klimakampanje - en kampanje som skal inspirere regjeringer, byer, bedrifter og enkeltpersoner til innsats mot den globale oppvarmingen. Når verdens politikere møtes i København i desember 2009, er det for å inngå en global klimaavtale. Arrangørene bak Earth Hour ønsker å vise politikerne at de har folket i ryggen, og at folket vil ha en ansvarlig klimapolitikk.