Den internasjonale skipsflåten må etterleve strenge lover og forskrifter til ventilasjonsanleggene ombord. Men anleggene holder ikke alltid skipets levetid, og det er ikke alle anlegg som holder skipets levetid, og ofte må de skiftes ut.

– Slike operasjoner kunne tidligere være svært omfattende og tidkrevende, forteller Jan Kåre Hansen i Aeron as (tidligere Miljøteknikk).
– Som regel er anleggene montert midtskips i små, tekniske avlukker. Derfor må man åpne skutesiden med skjærebrenner for å komme til med nytt anlegg. Men vi har altså kommet til helt andre måter å løse disse utfordringene på, fremholder han lidenskapelig.
– I nært samarbeide med Covent har vi utviklet et såkalt flatpakkesystem som innebærer at vi kan ta inn anlegget i deler og montere på stedet. Uten å lage hull i skroget. Tilpasning og fleksibilitet i praksis, med andre ord. Og siden konkurrentene våre har gått over til store, kompakte standardløsninger, setter det oss i en særstilling. Den store etterspørselen i markedet, vitner om at vi har gjort en aldri så liten suksess på området.



Aeron as har hatt en kraftig vekst de siste årene. Mye på grunn av samarbeidet med Covent. Fra den vesle basen sin i Flekkefjord, har de hatt oppdrag i både Singapore og Bahamas, så vel som på Malta og i Haugesund. På alle slags typer skip.

– Ja, og så har vi vært mye i Kina, fortsetter Jan Kåre. – Med egne folk. Vi tar alltid med våre egne folk når vi er på oppdrag. Rørleggere og elektrikere – pluss folk i fra Covent. Høyt kvalifiserte fagfolk er en av suksesskriteriene i dette gamet. Vi har forsøkt oss med lokal arbeidskraft i lavkostland tidligere. Den viste seg snart å ikke holde mål, medgir Jan Kåre.

– Det er et spennende samarbeidsprosjekt vi har startet. Et samarbeid som kommer til å bli utviklet videre i tråd med den økende etterspørselen. Her ligger det store globale muligheter, avslutter han optimistisk.

Den flyvende hollender har ikke uttalt seg om saken.