En rundspørring vi hadde rett etter ferien viste at de fleste leverandører går inn i annet halvår med forsiktig optimisme. Men Comfort-kjeden vokste bare med 1 % i første halvår, og den veksten kom i første kvartal. Den utflatningen som mange har spådd lenge, ser dermed ut til å ha kommet. Det flere grunner, mener Bjørn Fredricson:

Vi har alt vi behøver
– Jeg tror en hovedårsak til utflatningen er så enkel som behovsdekning. Markedet er overdekket med boliger de siste årene, og prisene stemmer ikke lenger. Statistikken over igangsatte boliger viser at det er bråstans. Samtidig kan avisene fortelle at det er slutt på det opphetede boligmarkedet, nå er det mange som sliter med å få solgt.

– Dette avspeiler ikke nødvendigvis noe alvorlig, det er antakelig bare en naturlig reaksjon på at folk har kjøpt alt de behøver av båter og biler og bad og kjøkken. Dertil kommer at høyere rente bremser kjøpelysten. Renten er tredoblet på kort tid.

– Men også internasjonale forhold spiller inn. Kinesiske produkter har lenge bidratt til å hindre inflasjon i Norge, men nå er det inflasjon i Kina og den sprer seg hit. Samtidig er det en betydelig lønnsøkning i Baltikum.

 – Hvordan merker Villeroy & Boch Norge utviklingen for tradisjonsrike merker som Gustavsberg, Bjørn Fredricson?
– Vi er fornøyd, første halvår var omtrent som 2007, men vi merker at det flater ut. Etter ferien har det vært relativt dødt og tomt for kunder i butikkene. Samtidig er det bråstopp for store boligprosjekter. Jeg tror ikke markedet tar seg opp neste år heller.

 – Du arbeider hovedsakelig med synlige produkter. Hvilken utvikling venter du for annet halvår?
– Vi venter at markedet for synlige produkter går ned med minst ti prosent, kanskje så mye som femten. Vi merker det på klosetter. I 2007 ble det bygget 35-40 000 nye boliger, i år blir det betydlig færre (20 000). Da forsvinner kanskje opp mot 20 000 klosetter bare i dette segment, noe som rammer de tre store, Ifö, Gustavsberg og Porsgrund. I fjor ble det solgt 230 000 klosetter i Norge, forteller en optimistisk Bjørn Fredricson.