Uponor Corporation har nylig kommet med sine økonomiske resultater etter tre måneder og det er altså ganske hyggelig lesning. Nettomsetningen for konsernet økte i perioden til januar til september med 609 millioner euro.
Det er en økning på 7,4 prosent.

- Vi har opplevd en sterk salgsøkning i nøkkelmarkedene våre, skriver administrerende direktør, Jyri Luomakoski i sine betraktninger rundt resultatet.

Energieffektive løsninger
Det er spesielt markedene i USA, Tyskland og Sverige som kan vise til en solid vekst. Det er ikke kjent hvordan den norske delen av konsernet har gått så langt i år, men i 2010 hadde den norske virksomheten en omsetning på vel 308 millioner kroner. Netto årsresultatet var minus drøye 7 millioner kroner, mens resultatet før skatt var på minus 895 000 kroner.

En av hovedgrunnene til det forbedrede resultatet er at det er en økt interesse for Uponors energieffektive løsninger for varme og kulde.

- Det er fortsatt slik at det råder stor usikkerhet i mange europeiske markeder og det er forholdsvis stort prispress. Det påvirker konsernet i negativ retning, påpeker administrerende direktør, Jyri Luomakoski.

Vil vokse videre
Uponor har satt i verk tiltak for å effektivisere organisasjonen og for få et lavere kostnadsnivå, slik at konsernets gevinster skal bli større.

Uponor er et selskap med sterke ambisjoner og satser på å vokse videre i global sammenheng. Blant annet er planen at det skal være ekspansjon i Mellom-Østen. Det er etablert joint-venture i Libanon, som har til hensikt å serve hele regionen. Det er også etablert to salgskontorer i Dubai og Saudi-Arabia, så totalt sett virker Uponor bunnsolide.