Her er rådene du bør følge for å få drømmebadet ditt uten å havne i krangel med håndverkere.

– Mange tvistesaker kunne vært unngått hvis rørlegger og kunde kommuniserte bedre før arbeidet ble satt i gang. Derfor er fasen før oppussingen starter avgjørende for hvor vellykket prosjektet vil bli, sier administrerende direktør Tor Backe i Norske rørleggerbedrifters landsforening (NRL).

Backe har tre anbefalinger for hva som må være avklart før oppussingen starter og som kan spare deg for mye surr og oppussingsproblemer.

Bli enige om hva drømmebadet skal inneholde og hvor mye skal det koste
Dette er ting som i utgangspunktet burde være ganske greit å bli enige om, og hvor det er viktig å være klar i både muntlig og skriftlig kommunikasjon. Både kunden og rørleggere må forsikre seg om at de forstår hva kunden vil ha, hva rørleggeren skal levere og hvor mye det skal koste.
—Ingen rørlegger bør sette i gang med jobben før dette er avklart, mener Backe.

Sjekk referanser 
Be om å få referanser fra aktuelle kandidater til jobben, og snakk med venner, naboer og andre om hvilken rørlegger de har brukt. Når man har samarbeidet så tett med en leverandør som et rørleggerarbeid innebærer, blir man godt kjent med håndverker og bedrift.
—Er det vanskelig for rørleggeren å gi deg referanser, bør du heller finne en annen, sier Backe.

Avklar hvem som har prosjektlederansvaret
Etter at søknadsplikten for våtrom falt bort i 2011, er det opp til deg som oppdragsgiver å sørge for at involverte håndverkere har den nødvendige kompetansen. Ved oppussing av bad er ofte både snekkere og elektrikere involvert i tillegg til rørleggere for å sikre at drømmebadet blir som du vil.
—Da kan det være lurt å la en skikkelig rørlegger påta seg prosjektlederansvar for hele oppussingen og sørge for at fagfolkene som skal inn på badet har nødvendige kvalifikasjoner. Rørleggerbedriften står da som din eneste motpart i avtaleforholdet, og ved en eventuell tvistesak trenger ikke du forholde deg til underleverandørene. Det gir en ryddigere og enklere prosess, sier Backe.

Slik går du frem hvis du er misfornøyd med sluttresultatet
Hvis du ikke er fornøyd med resultatet av oppussingen, bør du ta en prat med rørleggeren. Feil kan skyldes misforståelser, og da kan en oppklarende samtale løse mye. Hjelper ikke det, bør du klage skriftlig til bedriften. Be om svar på klagen din innen to uker.  
—Blir kravet ditt avvist bør du samle all dokumentasjon du har fra rørleggeren. E-poster, skriftlige avtaler og bilder kan være avgjørende i saken din, sier Backe.

Dersom bedriften du har brukt er medlem i Norske Rørleggerbedrifters Landsforening, kan du sende skriftlig klage med kopi av dokumentasjonen til den lokale NRL-avdeling. De har en lokal skjønnsnemnd som vil forsøke å løse saken på best mulig måte utenfor rettsvesenet. Hvis bedriften ikke er medlem i NRL, må du henvende deg direkte til Forbrukerrådet. Dersom heller ikke Forbrukerrådet kan løse saken, er siste skritt å fremme tvisten for Forbrukertvistutvalget.

—Hvis du følger rådene om å sjekke referanser, avklarer med rørleggeren hva som skal gjøres og hvem som har prosjektansvaret før du starter, er sannsynligheten for at du ender opp misfornøyd langt mindre. Det er den beste forsikring mot tvistesaker, sier Tor Backe.

Faktaboks
I oktober 2008 var NRL med på å etablere en Håndverkerklagenemnd knyttet til Forbrukerrådet. Resultatet var god statistikk over hvem og hva det klages på. Det viste seg at mellom 75 og 80 prosent av alle klagehenvendelsene på håndverksmessige utførelser gjaldt ikke-organiserte medlemsforetak. Klager på håndverkstjenester behandles fra 2012 i Forbrukertvistutvalget.

NRL-medlemmer står for mer av halvparten av den totale rørleggeromsetningen i Norge. NRL-medlemskap er et signal til kundene om at de kan forvente seg kvalitet. Og at kundene ønsker seg kvalitet, kommer godt frem i tall fra YouGov. Nesten ni av ti mener det er viktig å bruke faglært arbeidskraft, og nesten like mange ønsker å se dokumentasjon på rørleggerens kvalifikasjoner.