På og rundt den nedlagte flyplassen på Fornebu er det skjedd en rivende utbygging, og utbygging skjer fortsatt. Blant annet bygger IT Fornebu Eiendom AS for Statoil ASA.

Prosjektets areal er 100 000 kvm med 66 800 kvm kontorer og et parkeringshus for ca 1995 biler. Hele bygget skal være ferdigstilt innen utgangen av august 2012. IT Fornebu Eiendom har engasjert Stor-Oslo Gruppen som har fått oppdraget med prosjektledelse og prosjektutvikling.

Bygget er konstruert som ”fem elementer” lagt på hverandre. Hvert element består av tre etasjer, hver etasje på gjennomsnittelig 3.100 kvm BTA. De to elementene som ligger i 1. til og med 3. etasje, kalt lamell A og B, bygges opp som en tradisjonell konstruksjon med bæresystem i stål, og etasjeskiller bestående av huldekkselementer.

På hvert kontorplan skal det bygges tekniske rom for desentralisert forsyning av luft til klimatisering.

Alle kontorlokaler skal ha såkalt ”teknisk grid”, som betyr at det skal bygges et nettverk på 3 x 3 meter, hvor det innenfor hver ”grid-modul” skal installeres ventilasjon, kjøling, sprinklerhode, belysning og tilhørende detektor i henhold til teknisk beskrivelse, slik at hver enkelt ”grid-modul” kan fungere selvstendig, som cellekontor eller et lite møterom, eller som del av et større kontorlandskap/møterom.

Ventilasjonsentreprisen er et arbeidsfellesskap mellom Haaland Klima og Randem & Hübert, og selskapene stiller med 1 prosjektleder hver i tillegg har de engasjert rådgivere hos Hjelness Consult og Deltatek. Disse to selskapene har igjen dannet et arbeidsfellesskap for dette byggeprosjektet.

- Vi hadde oppstart i midten av mai med ventilasjon, sier prosjektleder Arild Sorsell hos Haaland Klima till VVS-Forum.

Han forteller at det som er unikt med prosjektet er at hver kontoretasje er delt opp i en 3x3 meter grid. Hver enkelt rute har en klimabjelke. Den er komplett utrustet med regulator, kjøling, ventilasjon med VAV på tilluft og avtrekk, lys (felles bevegelsessensor for lys og luft) pluss sprinkel.

Gridene vil komme ferdig fra Trox Auranor og er utviklet i samarbeid med Haaland Klima AS og Randem & H¨bert. Også Fagerhult lys og Moelven har vært involvert.

- Trox Auranor var eneste som klarte å snu seg fort og henge med innenfor de tidsrammene vi hadde.

-Vi har ikke hatt lignende løsning tidligere, og det hele er helt nytt i verden. Vi har fått kjørt labtester et halvt år hos Trox Auranor på Brandbu. Og det hele fungerer utmerket, sier Sorsell.

Les mer: Dette er et utdrag av en lengre artikkel i VVS-Forums trykte utgave som distribueres 6. juni.

GI DIN KOMMENTAR: