Det er veier som nylig brakte en gruppe fagfolk til Systemairs fabrikk i Windischbuch i Tyskland. Der, omgitt velpleide jorder og med kort vei til nærmeste Bierstube, ligger Systemairs fabrikk for tunnelvifter. Det er ikke småtterier, verken anlegget eller viftene.

Her var de norske fagfolkene for å få det som på nynorsk kalles ”alle the gory details” om Systemairs tunnelvifter. Disse er en videreutvikling av produkter som Systemair har overtatt fra Matthews & Yates.

Undertegnede ble fort nokså ”uttafor” etter hvert som fagfolkene begynte å fordype seg i tunnelviftenes mange pikante hemmeligheter, som materialvalg, tykkelse på galvanisering, skyvekraft og brannmotstand, og ikke minst beregningssystemet PIARC.

Dette omfatter alle forhold i tunnelen, som lengde, veggfriksjon, høyde over havet, tverrsnitt, trafikkbelastning, for bare å nevne noen. Samspillet mellom alle disse faktorene er uhyre komplisert.

Etter livlige diskusjoner om disse faktorene, var det viftetest som sto på programmet, en tunnelvifte omtrent på samme størrelse som er montert i Festningstunnelen i Oslo. Den ser nærmest ut som en rakettmotor der den står montert på en testrigg. Her testes viften etter parametere som skyvekraft og vibrasjoner, og alle parametre testes så med viften reversert.

Hos Systemair i Windischbuch er det ikke bare System und Ordnung, alt er testet og dokumentert. Og enten du er inne i fabrikklokalet eller i testlaboratoriet eller spaserer en tur på fabrikkområdet, er det én tind du aldri ser: søppel. En spesiell opplevelse for oss som til daglig vasser i søppel i Oslo gater.

Systemair har i år levert 326 vifter til hovedveien mellom Frankrike og Italia, det er et av de største tunnelprosjektene i Europa de siste årene. Nå arbeider fabrikken med en ordre på kjempevifter til metrostasjonene i Isfahan i Iran. I Norge

Hos Systemair i Oslo opplyser ”tunnelmester” Leif Amdahl at tunnelvifter er et nytt produkt for Systemair i Norge:

– Vi har hatt tre leveranser hittil. Det er et langsiktig marked, tre år fra byggestart til installasjon av vifter. I høst er det to leveranser, en til Krosby-Knapstad på E18 i Østfold og en til Marienborg-tunnelen i Trondheim. Der er Skanska totalentreprenør.

Billedtekster:

Øverst til høyre: Norske fagfolk på besøk hos Systemair i Windischbuch, Tyskland, for å studere tunnelvifter.

I midten til høyre: Vifte som skal til marienborgtunnelen i Trondheim. Viften har en propelldiamater på 1oo cm og ytterdiameter på 112 cm. Motoren yter 30 kW.

Nederst til høyre:  Etter heroisk innsats i tunneler, er det dette miljøet hvor man søker ny inspirasjon. Alle foto: Ole Daniel Enersen.