– Vi er helt enig med Hoffmann i at forsikringsselskapene må ta sitt ansvar og kreve regress av produsentene når produktene ikke holder mål. Det vil skjerpe aktsomheten til de mange aktører som driver vareleveranser i bransjen. Vårt inntrykk er at forsikringsselskapene gjerne krever regress av rørleggeren dersom denne har gjort en feil, men at de ikke tør eller vil kreve regress av parter hvor de møter juridisk motstand.
– Myndighetene krever at det skal dokumenteres at alle produkter som selges i Norge kan benyttes under de forhold og med de krav vi stiller her til vanntrykk, avsetninger osv. Dette synder grossister og produsenter mot i stor skala, forteller Backe.

– Våre medlemmer kan nok fortsatt stole på at grossistene og de kjente produsentene leverer kvalitetsprodukter, men det vil ikke skade om de etter hvert krever at produktene blir dokumenter slik de skal i henhold til teknisk forskrift (TEK) og FL-VVS 2001, sier Backe.
– NRL vil oppfordre sine medlemmer til å begrense varesortimentet, satse på kvalitet fremfor billigprodukter, ikke blande systemer og generelt være forsiktige med hva de monterer av utstyr, sier Backe

Av Knut Randem Tekst / Foto