-Vi tenker også tverrfaglig i økonomistyring på våre prosjekter og hele prosjektet, ikke bare enkeltfag får nyte godt av god økonomi , forteller direktør for Østlandet, Hallstein Ødegård. Han er en snartur innom vårt møte med Distriktsansvarlig Rør, Gunnar Qvam, som er den som loser oss stødig gjennom YIT`s historie og fagområder. Qvam er utdannet rørlegger og vvs-ingeniør, og har lang fartstid i ulike stillinger hos forskjellige rørentreprenører før han kom til YIT.

YIT er finsk, børsnotert i Helsinki, og vesentlig eid av forsikringsselskaper med langsiktige interesser. Oversatt til svensk betyr navnet – det generelle ingeniørkompaniet. På norsk er det synonymt med tverrfaglighet og med 13 ulike fagområder i drift, lever de opp til navnet.

YIT i Norge har 60 avdelinger, 3500 ansatte og omsetter for cirka 4 mrd. kroner - fordelt på 13 ulike fagområder. Hvem visste vel at YIT har ansvaret for bagasjehåndtering og renhold på Gardermoen lufthavn. Under fagområdet Eiendomsdrift finner man den type virksomhet, kombinert med blant annet vaktmestertjenester. Da den nye operaen ble bygget hadde de ansvaret for de audiovisuelle (AV) løsningene, som også er et fagområde.

ISO-sertifisert
Likevel er det de tradisjonelle fagområdene Elektro, Rør og Ventilasjon de er mest kjent for i vår bransje. YIT har om lag 350 rørleggere i Norge, og 75 av dem her på Østlandet. Gunnar Qvam understreker at bedriften som en av de få blant dem det er naturlig å sammenligne seg med, er ISO-sertifisert på følgende områder. Kvalitetsstandard NS-EN ISO 9001:2000. Helse- og sikkerhetsstandard OHSAS18001:2007 og Miljøstandard NS-EN ISO 14001:2004.

Kvalitet i alle ledd
Kvalitet og etikk er sentrale begrep i YIT`s hverdag. – Vi tar ikke snarveier slik mange andre gjør, understreker Gunnar Qvam. - Alt vi gjør er gjennomtenkt, og vi jobber tverrfaglig også på dette området, fortsetter han. Det skiller oss fra mange av konkurrentene. Som eksempel trekker Qvam frem en nettbasert tverrfaglig kvalitetsportal. Her blir alle avvik, være seg skader, lekkasjer eller andre ting registrert og analysert. Vi har et sms-system på dette, fortsetter han. Rørleggeren eller den som oppdager skaden, melder fra via sms - eller mms hvis det må dokumenteres med bilde. Strakstiltak iverksettes umiddelbart, og i etterkant analyseres alle innrapporteringer hvert kvartal av de fagansvarlige.

Beste valg
Også i valg av produkter er YIT selektive. – Vi tenker ikke bare pris, understreker Qvam, og viser frem håndboken Beste Valg. Dette er en håndbok for rørleggeren, hvor de produktene YIT skal tilstrebe å bruke er listet opp. Være seg Sanipex rør i rør eller Gustavsberg klosetter. Det som står der skal rørleggeren så langt det er mulig bruke på alle prosjekter, og det er ikke bare de billigste produktene, forteller Qvam.
- Her har vi valgt på andre kriterier enn pris. I tilegg vet rørleggeren at det som står i Beste Valg har vi gode avtaler på hos grossistene, og det står kontaktpersoner fra de ulike produsentene der, hvis det skulle være behov for kontakt med dem. Også enkle monteringsveiledninger på noen produkter er tatt med, avslutter Qvam.

SI DIN MENING HER;