- Vi møter stadig nye aktører som satser på salg av VVS produkter via nettbutikker og gjennom byggevarehandelen. Der er prisbildet veldig annerledes, og stort sett er det kun fokus på pris. Det gir oss noen utfordringer, men de er fullt ut løsbare, poengterer en kamplysten sjef for Norges største VVS-butikk.

Oslo VVS Senter omsatte for rundt 40 millioner i 2012, og sysselsetter hele 12 årsverk.
Med hele 1100 kvadratmeter salgsflate er butikken unik i norsk målestokk, og har et bredt utvalg av produkter fra mange forskjellige leverandører. Butikken på Furuset har hatt en omsetningsvekst på hele 13 prosent så langt i 2013.

Må konkurrere på kompetanse
- Prisene må være konkurransedyktige i forhold til nettbutikker og byggevarehandelen. Vi kan ikke ligge mer en rundt 15 prosent over i pris. Det ser jeg folk aksepterer når de får hjelp og gode råd, samt kan se produktene i live i butikken. I tillegg gir vi dem tryggheten og gode garantier. Det er der jeg mener VVS faghandelen har sin styrke, påpeker Andresen.

Viktig utstillingsvindu
- Butikkene er VVS leverandørenes utstillingsvindu. Et godt samspill mellom leverandør og butikk er en forutsetning for at begge parter skal lykkes, og derfor blir det veldig feil når enkelte leverandører kun pusher sine produkter gjennom nettbutikker. Vi har jo noen leverandører med gode produkter som virkelig sliter med innpass blant kjeder og butikker i Norge, uten å nevne navn, sier Andresen.
- Derfor er faghandelen rundt om i landet viktig for leverandørene. Der kan kundene se produktene, få riktig informasjon, og se hva som passer best i deres bolig. Men skal man lykkes, kreves det hard jobbing, og man må virkelig være interessert i det man driver med. Vi er veldig heldig i Oslo VVS Senter som har en svært kunnskapsrik stab, og som geniunt er interessert i faget sitt.

Baderomskjedene vil møte utfordringer
Andresen forteller at de har ingen planer å bli med i noen baderomskjede, verken på kort eller lang sikt.
- Vi trives best med å bestemme selv. Vi ønsker å kjøpe fra de leverandørene vi har tro på, og som har produkter av høy kvalitet og god design. Ved eventuelle kampanjer står vi da også fritt til å bestemme hva vi skal fokusere på til enhver tid, påpeker Andresen.
- Det kan fort bli at for mange skal ha et ord med i laget, det kan både være hemmende og salgsdempende for mange lokale rørleggere som har sitt bestemte publikum. Skal man lykkes med en god VVS butikk, må du ha troen på det du gjør, og brenne for produktene du skal selge.