Det er det svenske baderomsprodusenten Aspen som har gjort undersøkelsen, og konkluderer at interessen for å bruke mye penger på baderommet er økende i Sverige. Hver tredje boligeier har planer om å gjøre noe med badet.

Særlig yngre mennesker og yngre familier vil ha ny stil på badet, og innen aldersgruppen 15 til 35 år er det 41 prosent som vil investere i badet.

I gjennomsnitt er husholdningene villige til å legge igjen 28 000 svenske kroner for å fornye stilen på badet, og det er dette som da gir tall på at svenskene vil bruke 23,7 milliarder svenske kroner i år, mener Aspen.

I Sverige har man det såkalt ROT-avdraget, en skattefordel ved opprusting av egen boliog. Dette mener Aspen er drivkraften bak de høyetallene, og viser til at hver 5. boligeier som skal bygge om oppgir at fradragsmulighetene er helt avgjørende.

Samtidig oppgir to av tre at de kommer til å benytte seg av håndverker for å få oppgraderingen av badet gjennomført.

Her er de viktigste årsakene til at det svenske folket ønsker å pusse opp badet:
1. Bedre funksjonalitet – 70 prosent!
2. Bedre design – 57 prosent.
3. Øke verdien på boligen – 29 prosent.
4. Reparere skade – 16 prosent

Åtte av ti boligeiere anser at det lønner seg å legge mye penger i baderommet, fordi dette påvirker positivt fremtidig verdi ved salg. Like mange synes at et moderne og pent baderom er viktig ved kjøp av ny bolig.

I undersøkningen har drøyt 1000 svensker i alderen 15-75 år svart på spørsmål, relatert til baderommet. Alle de spurte er eiere av bolig. Undersøkningen er gjort av PFM Research på oppdrag for Aspen.