- Det er skuffende at vi ikke klarer å få det totale sykefraværet ytterligere ned. Likevel jobber mange bedrifter godt med sykefravær og kan vise til positive resultater, sier Svein Oppegaard, direktør for arbeidslivspolitikk. Oppegaard viser til at medlemsbedriftene i Norsk Industri har redusert fraværet med hele 30 prosent siden andre kvartal 2001, da den første IA-avtalen ble inngått. - Mange bedrifter har mye å lære fra industrien i det forebyggende sykefraværsarbeidet, sier Svein Oppegaard i NHO.

Flere næringer har hatt sterk nedgang i sykefraværet siden andre kvartal 2001. Industrien totalt har hatt en nedgang på 20 prosent, mens overnatting og servering samt forretningsmessig tjenesteyting har hatt en nedgang på henholdsvis 16 og 13 prosent. Bygg- og anleggsvirksomhet har redusert sykefraværet med 11 prosent.

Graderte sykmeldinger øker

Andelen graderte sykmeldinger fortsetter å øke og i andre kvartal 2011 var nesten hver femte sykmelding gradert. - Det er gledelig at det er en økning i bruken av graderte sykmeldinger, fortsetter Svein Oppegaard.

Tallene viser også at sykefraværet totalt var på 6,5 prosent i andre kvartal 2011, en økning på 2,5 prosent fra andre kvartal 2010. Økningen kom i hovedsak i det legemeldte fraværet.

Sterk økning i stat og kommune

Sykefraværet ligger nå 7,1 prosent under nivået i andre kvartal 2001 som var det året den første IA-avtalen ble inngått. Ett av hovedmålene i IA-avtalen er å redusere sykefraværet med 20 prosent. I forhold til andre kvartal 2010 steg sykefraværet i alle sektorer. Veksten var imidlertid svakest i privat sektor på 0,7 prosent, mens statlig og kommunal forvaltning økte med 5,7 prosent. Nivået på sykefraværet er fortsatt lavest i privat sektor på 6 prosent.

- Vi må fortsette å jobbe målrettet og hardt med sykefraværsarbeidet fremover, sier Svein Oppegaard og viser til det nye IA-opplæringsverktøyet for bedriftene som NHO sammen med partene i arbeidslivet og myndigheter har utviklet. Dette skal lanseres i neste uke, og han oppfordrer alle bedrifter til å ta verktøyet i bruk i alle deler av virksomheten.

Kilde.NHO