”I det grønne skiftet må staten være en aktør. Det er ikke nok at den etablerer spillearenaen”, skriver regjeringens ekspertutvalg for grønn konkurransekraft i sin rapport. Vi kunne ikke vært mer enige og leser med interesse og optimisme flere av anbefalingene fra utvalget, skriver Kjerst Folvik i NGBC i en kommentar.

Hun fortsetter: Spesielt legger vi merke til den klare oppfordringen til offentlig sektor om å bruke sin innkjøpsmakt og risikobærende evne til å drive fram innovative og grønne løsninger. I bygg- og eiendomssektoren vil dette ha svært stor betydning.

Nær 30 prosent av alle sysselsatte i Norge er ansatt i offentlig sektor, tilsvarende 700 000 årsverk. Om lag 12 prosent er ansatt i statsforvaltningen. De aller fleste av disse menneskene har sitt virke i bygg av nyere eller helst eldre dato. Det er urovekkende at det offentlige Norge i dag ikke er mer bevisst sin rolle som markedsaktør.

Vi observerer at utviklingen og kompetanseløftet skjer svært raskt der det finnes etterspørsel og prosjekter å øve seg på. Det offentlige som byggherre, men kanskje vel så mye som leietaker, har et enormt potensial og også et ansvar for å være den drivende kraften i markedet ved å etterspørre miljøkvaliteter i sine bygg.

En annen "grønn tråd” i rapporten, er anbefalingene om overgang til sirkulærøkonomi og at livsløpsbetraktninger må ligge til grunn for alle anskaffelser. Det fordrer en langt bredere miljøtilnærming enn dagens, som nesten utelukkende preges av klimadebatten.

I mange profilerte miljøbyggprosjekter har vi sett et ensidig fokus på energieffektivisering, noen ganger dessverre på bekostning av inneklima eller andre kvaliteter. I en sirkulær økonomi og i livsløpsbaserte innkjøp kreves i tillegg til energihensyn, at man også ivaretar materialvalg, miljøgifter, avfallsløsninger, transportløsninger og flere andre aspekter som berører bygg- og eiendomssektoren. Det er positivt.

Vi er i likhet med utvalget optimistiske med tanke på mulighetene til å nå klimamålene dersom man lykkes med konstruktivt samarbeid mellom myndigheter og næringsaktører. Vi ser frem til at regjeringen setter makt bak ordene og anbefalingene fra sitt egenutnevnte utvalg.