- Vi har hatt en meget bra vekst i alle våre produktområder. Noen er nye i fjor, men det som er gledelig er at vi fortsatt har en positiv utvikling i markedet med vårt gulvvarmesystem Arjonfloor, og vårt sanitærsystem JRG Sanipex..

Nye produkter i 2010
Armaturjonsson utvidet sitt produktsortiment i fjor med nye rørsystemer innenfor kjøling og sprinkling. Begge rørsystemene er produsert polypropylen PP-R, og passer godt inn i bedriftens satsing på vel utprøvde rørsystemer med enkle kuplingsteknikker. Produktene Climatherm som benyttes for comfortkjøling og dagligvarekjøling, og Firestop som benyttes til distribusjon av vann i sprinkler- og vanntåkesystem, viser allerede gode slagstall.

Doblet omsetningen
- Vi ønsker å kunne tilby enkle rørsystemer til rørleggerne. Derfor er vi veldig opptatt av å kunne selge produkter som er enkle å montere. Vi startet veldig forsiktig med våre nye rørsystemer for kjøling og sprinkling, men så fort potensialet. Vi har solgt dobbelt så mye av disse varene i år i forhold til hva vi budsjetterte. Vi lanserte Climatherm og Firestop i januar i fjor, og vi forventer en ytterligere vekst når grossistene finner det riktig å lagerlegge det, sier Kalland.

Den daglige lederen i Armaturjonsson påpeker at de har en rød tråd i alle sine systemer. Det skal være en enkel kuplingsteknikk. Materialet polypropylen er et smidig og enkelt system å jobbe med, og har helt klare fordeler i mange henseender i montering og utførelse.

Stor tro på 2012
Kalland har store forventninger til 2012. Tall fra Prognosesenteret tyder på at det vil bli et bra 2012, Det er antydet en økning på rundt 20 prosent i forhold til i gangsetting av nye boliger neste år. Det er positive tall for bransjen.
– Tallene fra Prognosesenteret har jeg tillit til, så da må vi i Armaturjonsson ta høyde for det. Det høres kanskje litt naivt ut i forhold til det som ellers skjer i verden, men vi planlegger etter det beste og er forberedt for det verste, hvis det skulle skje, sier Kjell Bernt Kalland avslutningsvis.
- Det eneste som kan felle dette er et katastrofalt fall i oljeprisen, på grunn av betydelig lavere etterspørsel, men det skal mye til at det skjer. DNBs eksperter anser et slikt scenario har 10% sannsynlighet.

Neste år blir et spennende år for selskapet. Da flytter Armaturjonsson etter mange år i Ulven-området i Oslo, til Langhus. Her vil de flytte inn i en helt nye flotte lokaler med plass for fortsatt vekst. Der skal de være på plass i løpet av mars.