- Det er for øyeblikket stor interesse for faget hos oss og så vidt jeg forstår også i Oslo.. Jeg har inntrykk av at arbeidsmengden blant bedriftene på Romerike er stor og at trykket ikke har blitt mindre den siste tiden, opplyser opplæringsleder ved Opplæringskontoret for Rørleggere-Romerike, Einar Mehus til www.vvsforum.no.

Et annet gledelig trekk er at flere bedrifter har begynt å ta inn eldre lærlinger. Mange eldre rørleggere ønsker nemlig å fullføre manglende teori for så å kunne avlegge svenneprøve.

Mindre frafall
- Det er også flott at frafallet i bedriftene er veldig lavt. Så godt som ingen slutter etter at kontrakt er skrevet, sier Mehus.

På Romerike ser man en vridning fra tidligere. Når elevene har gått ett år på Bygg- og anleggsteknikk er det et større ønske enn før når det gjelder å gå rett ut i rørleggerlære. Denne modellen – 1 pluss 3,5 år – er det nå mulig å innfri etter at Kunnskapsløftet ble innført.

- Opplæringskontoret for Rørlegger-Romerike tilrettelegger nå og kjører for øyeblikket sitt andre 240 timers innføringskurs for denne kategori lærlinger.
Interessen er økende i vår region for denne modellen og med denne modellen ser det ut for at frafallet er eliminert. Lærlingene starter opp dette 240 timers kurset samtidig med at de fullfører felleskategorien på Strømmen videregående skole. De jobber det første året 3-3,5 dager i uka i bedriften. Målet er at disse lærlingene etter et år minst skal være på høyde med elever som har gått ett år på KEM, sier Mehus, som legger til at all undervisning tar sikte på å omsette teori i praksis.

Kun rørleggere
- Det er grunn til å understreke at dette er et rent løp for rørleggere. Verken taktekkere eller andre fag er blandet inn, sier opplæringslederen.

- Markedsfører dere denne ordningen?
-Nei, vi markedsfører ikke dette i noen større grad. Likevel er altså interessen for oppadgående og det er vi jo virkelig fornøyd med.

Holdninger er viktig
Etter at lærlingene har gjennomført 240 timers innføringskurs jobber de i bedriftene i ett eller to år, for å så komme tilbake for å fullføre restteorien. Det dreier seg om ca. 300 timer inklusiv sveise- og varmetekniske kurs. Alt dette skjer før svenneprøven avlegges.

- Noen utfordringer må vel dere også ha på Romerike?
- Både på kort og lang sikt er vår utfordring dette med holdninger, og dette går litt begge veier. Man må bli gjort oppmerksom på at man betyr noe for bedriften, for bedriften må betrakte sine lærlinger som en ressurs. Bedriftene må bli flinkere til å gi positive tilbakemeldinger det det er riktig å gjøre det.
Lærlingene på sin side må bli flinkere til å møte presis, til ikke å ta fri etter eget forgodtbefinnende og unngå utstrakt mobilbruk i arbeidstiden. Det er også viktig at lærlingene ikke bruker egenmeldingsmuligheten for ofte. Lærene har en jobb med å gjøre i forhold til å formidle gode holdninger til elevene.

- Lærlingene må altså føle tilhørighet til sin arbeidsplass. Lærlingene må selv sette seg godt inn i hva jobben går ut på og bruke rørleggerhåndboka bevisst. Lærlingsansvarlig må sette lærlingene i stand til å kunne forstå hva som skal utføres, påpeker Einar Mehus, som tross alt roser bedriftene på Romerike for den innsatsen som gjøres overfor lærlingene.