I 2006 ble det begått 80 regelbrudd, mens tallet i fjor var steget til hele 119 viser tall fra Klagenemda for offentlige anskaffelser, KOFA.

Ifølge lovverket skal avgjørelser om en kontraktstildeling alltid begrunnes i en såkalt anskaffelsesprotokoll. Her skal også evalueringsprosessen som har ført til tildelingen beskrives. Tilbydere skal alltid gis en begrunnelse for avslag.

Ifølge sekretariatsleder Anneline Vingsgård i KOFA dreier hoveddelen av sakene seg om selve evalueringsprosessen, og manglende begrunnelse for at nettopp en leverandør er blitt valgt fremfor en annen.

- Men vi mottar klager på alle områder, og i alle spektre av lovverket, påpeker Vingsgård, til avisen Ukeavisen Ledelse.

Sekretariatslederen i KOFA understreker også at tallene ikke nødvendigvis viser at kommuner og offentlige etater gjør flere feil enn tidligere, eller at de i større grad enn tidligere tilsidesetter regelverket.

- Vår inntrykk er at leverandørene har fått bedre kjennskap til lovverket. Klagene vi får inn nå er bedre begrunnet og dokumentert enn tidligere. Derfor er det også lettere å avgjøre om det er begått regelbrudd eller ikke, forklarer Annline Vingsgård

- En del etater kjenner regelverket, men mangler viljen til å følge det. I andre etater ser vi at de ikke evner å bruke kompetansen de har, sier riksrevisor Jørgen Kosmo til avisen.

Ukeavisen Ledelse skriver at den kjenner til at offentlige virksomheter deler kontrakter i flere biter, slik at de hver for seg ligger under anbudsgrensen, mens den samlede verdien ligger langt over.

Staten betaler mer enn nødvendig ved at det ikke blir konkurranse om de enkelte kjøp.

En offentlig instans som skal kjøpe en vare eller tjeneste for over 500.000 skal det legges ut på anbud i Norge. Overstiger kontrakten én million skal den ut på anbud i hele EU.