–Dette er en milepæl for Avinor og lufthavnen, sier lufthavnsjef Leif Lorentzen til.

Den nye energisentral på Stavanger lufthavn Sola medfører økt bioenergiproduksjon på ca 4 GWh. Flyplassen reduserer dermed sine årlige CO2-utslipp med 2000 tonn, noe som tilsvarende forbruket til 650 biler som hver kjører 12 000 km i året. Anlegget vil være i drift allerede fra kommende vinter.

I tillegg skal det bygges et nærvarmenett som kan forsyne 55 000 m2 av bygningsmassen til Avinor med miljøvennlig, klimanøytral energi. Flyterminalen, helikopterterminalen og det nye hotellet som er under oppføring skal forsynes fra den nye energisentralen.

Miljøvennlige løsninger har vært en viktig forutsetning for Avinor i prosjektet.

-Miljø ble vektlagt med hele 35 prosent i vurderingen av hvilke leverandører og type energikilde vi skal benytte i energisentralen. Flisen vi valgte til oppvarming av flyplassen vil for eksempel være hentet fra lokale skogsområder i Rogaland, sier Morten Wathne, plan- og utbyggingssjef ved Stavanger lufthavn, Sola.

Lufthavnen har hatt en rivende utvikling de siste årene. Den sterke trafikkveksten har medført store investeringer med oppgradering av banesystemer og oppradering og utbygging av flyterminalen. I denne fasen har lufthavnen hatt stor fokus på miljø i sine utrednings- og beslutningsprosesser. Målet er mer miljøvennlige løsninger både flyoperativt og i den daglige driften av lufthavnen.

Actus Rådgivning AS har stått for prosjektstyring og rådgiverselskapet Sweco har på oppdrag fra Stavanger lufthavn planlagt anlegget.

–Vi er derfor trygge på at Avinor har valgt en svært miljøbesparende og kostnadseffektivt anlegg, sier siv. Ing og gruppeleder i Sweco, Haakon Mandt.

Avinor har inngått avtale med Norsk Bioenergi AS for bygging og drift av energisentralen.

Kilde: Avinor.