Hvilke armaturer trenger kunden for det hun eller han vil gjøre? Hvordan må badet være oppdelt for å tilfredsstille personlige behov? Og hvordan kan tiden han og hun hver dag oppholder seg på badet bli enda bedre?

Dette er spørsmål som Tor Tegnander, Sales and Marketing Director i Dornbracht stiller til både seg selv og kundene. Bakgrunnen er at han er overbevist om at Dornbracht hele tiden tar utgangspunkt i hver enkelts personlige behov og at dette er avgjørende når et rom skal få sin individuelle utforming.

- Det er ikke de enkelte produktene, men funksjonene kundene har som står i fokus – enten det gjelder daglig kroppsvask, skjønnhetspleie eller helseforebygging. Målet er å utvikle enda bedre, enda smartere og enda mer presise måter å levere vann på, forteller Tor Tegnander til VVSforum.

- De nye, spesialiserte armaturene for sonene "Cleansing", "Showering", "Bathing" og "Foot Bathing" er nøyaktig tilpasset behovene i hvert og ett av disse områdene, sier han og viser at det dreibare munnstykket i vaskeservanten gjør det enkelt å skylle munnen, hånddusjen gjør det lettere å vaske håret og det uttrekkbare røret gjør det svært enkelt å foreta vannmassasje på armen eller pannen. 

- I tillegg til den vanlige, mekaniske styringen kan alle armaturer også styres med hjelp av nye, digitale betjeningsverktøy, Smart Tools, som Dornbracht har utviklet ut fra Smart Water teknologien, forteller Tegnander.

- Smart Water står for en visjon om å utnytte alle de muligheter og løsninger som digitaliseringen tilbyr for forskjellig bruk på badet og kjøkkenet – og drive utviklingen videre. Med ett eneste håndgrep kan man stille inn temperatur og vannmengde nøyaktig. Med hjelp av de nye digitale betjeningsverktøyene kan man også stille inn praktiske grunninnstillinger.

- Takket være muligheten til å "sample", kombinere, forskjellige Dornbrachtprodukter finnes det så godt som ingen grenser for hvor individuelt man kan utforme formspråket, vannbruket og vannstyringen, fremhever Tegnander.  

Disse nye, spesialiserte armaturene er laget etter en idé og designet av det kjente tyske Sieger Design. Dornbracht slipper denne serien ut på martkedet i løpet av høsten.

Dorbracht deltok på det som sies å være verdens største VVS-messe, nemlig ISH 2013 i Frankfurt. Til dette sier Tegnader:

- Det finnes mange fine produkter på markedet, så Dornbracht ville ved denne messen sette funksjonene i høysete. Vi har gjort undersøkelser på nettet og ved spørreundersøkelser mot forbrukere om daglige behov. Altså individualisering.  Det å kunne vaske håret uten å gå i dusjen, skylle munnen uten å bøye seg så langt ned og ta et fotbad uten å bruke den blå baljen var ønskene. Det var selvfølgelig mange andre funksjoner som var ønsket, men dette var de tre funksjonene som virkelig ble etterspurt. På messen ble da alle de tre ønskene besvart med ferdige løsninger.

Han forteller at flere av løsningene bruker den nye Smart Tool som gjør at hvis man ønsker å bruke fotbadet, så trykker man bare på displayet og går. I mellomtiden så fylles karet med vann til et fast nivå. Har man da glemt å lukke bunnventilen, så gjør den selvfølgelig det selv. Så kan man sette seg og få to typer fotmassasje ved hjelp av 4 dyser i bunnen av fotbadet.

- Her er produktene for Spa og hotell, men også for de som vil gjøre litt mer med sine egne bad og som ønsker å lage sitt bad eget bad etter sitt eget hode. Tilbakemeldingene var kun positive, avslutter Tegnander.


Hånddusjen på vaskeservanten med sin spesielt brede og myke vannstråle gjør det enkelt å vaske håret.