- Vi er meget bekvemme med situasjonen og øker våre markedsandeler, opplyser daglig leder i IVT Naturvarme AS, Gisle Aasland til vvs-forum.no.

Målsetningen for IVT er å selge ca. 6 000 varmepumper luft/luft og ca. 700væske/vann i løpet av dette året. Klarer man dette vil det være en pen salgsøkning fra 2008.
- Vi går inn i en hektisk og normalt godt periode fremover. Kanskje vil salgstallene bli enda bedre, for vi er optimister. Tilbakemeldingene fra hele landet er gode, understreker Aasland.

- Hvordan klarer dere å øke salget i en periode der boligbyggingen nesten har stoppet opp?
- Rehabilitering av eksisterende bygningsmasse er nøkkelordet. Folk blir mer og mer opptatt av miljøaspektet samt at man er mer kostnadsbevisste enn tidligere, så vi har tatt igjen det tapte innen for nyboligmarkedet med økt salg av løsninger til eldre hus.

- Merker dere noe prispress i markedet?
- Ja, for så vidt. Det er alltid lykkejegere på jakt etter raske penger. Disse dumper ofte prisene, men selger også billige varianter som kanskje ikke tilfredsstiller de krav vi har til våre produkter. Etter hvert tror jeg disse vil bli gjennomskuet, og flere og flere velger kvalitet som igjen er ensbetydende med høyere pris. Hvis noen selger varmepumper til for eksempel 11. 000 kroner bør en varselklokke ringe, for det er rett og slett for billig. Det dreier seg om utrangert materiell!

- Hva skal prisen ligge på?
- Fra 22. 23. 000 kroner og oppover vil en skikkelig installasjon koste, men innsparingen kommer raskt og handler du av en seriøs leverandør er du sikret service. Det siste er også meget viktig, understreker Gisle Aasland.

IVT er blant Nordens ledende produsenter av varmepumper og er markedsleder. Den siste generasjonsvarmepumpe IVT Greenline har blant annet slått godt an i markedet.
- For hver krone man satser for å hente inn varme gir 3-4 kroner tilbake. Varmepumpe er en lønnsom og miljøvennlig investering. Flere og velger skifter ut oljekjelene sine, og vi er rimelig sikre på at denne trenden vil fortsette med uforminsket styrke.