Vi snakker om rotasjonsordninger der enkelte av hovedreglene avviker i forhold til bestemmelsene for arbeidstid i arbeidsmiljøloven. Disse avvikene medfører at det må inngås tariffavtale om slike avtaler.

For rotasjonsordninger må det i henhold til arbeidsmiljølovens § 10 – 12 (4), inngås tariffavtale med sentral arbeidstakerorganisasjon. I tillegg til at sentral arbeidstakerorganisasjon må godkjenne/være part i slike avtaler må innholdet ligge innenfor den gjeldende tariffavtalen. Disse forhandles i hovedoppgjøret annethvert år.

Også i LOs standardbrev for aksept av rotasjonsordninger heter det at vilkårene knyttet til den enkelte rotasjonsordning skal være i tråd med gjeldende tariffavtale. Klubbene kan derfor ikke kreve, og de lokale parter kan ikke avtale, noe som går utover tariffavtalen uten at dette vil være tariffstridig.

Det vises også til avtale om ”Nedsettelse av arbeidstiden pr. 1. januar 1987” som berører de fleste tariffavtaler.

Lovtaksten om arbeidstidsordinger (rotasjoner) § 10 – 12 (4), arbeidsmiljøloven kapittel 10:
http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html#10-12

Videre henvises det til arbeidsrettens dom av 9. januar 2009 som også på enkelte områder også er relevant for tolkningen av Landsoverenskomsten for elektrofagene.
http://www.norskindustri.no/getfile.php/Dokumenter/PDF/Dom9_%20januar2009.pdf

Da det er reist spørsmål om ordlyden som LO/El&IT Forbundet benytter angående reise til og fra anlegget er innenfor tariffavtalen, har Norsk Teknologi utformet følgende uttalelse om hvordan tariffavtalen er å forstå og skal praktiseres:

 

Rotasjoner – Reise til og fra anlegget
I LOs standard brev for aksept av rotasjonsordninger heter det at vilkårene knyttet til den enkelte rotasjonsordning skal være i tråd med gjeldende tariffavtale. Dette er helt i tråd med Norsk Teknologis syn.
 

Formålet med kommentaren er å sikre lik praksis, og innenfor tariffavtalen, når det gjelder reise til/fra anlegget.
 

Bruk av vilkår i slike tariffavtaler
For godkjenning av flere rotasjonsordninger, setter EL&IT Forbundet og LO inn en setning i sitt svarbrev der følgende tekst benyttes:
”Reise til/fra anlegget skal foregå på oppstart-/avslutningsdag av hver arbeidsperiode, samt at oppstart-/avslutningstidspunkt i arbeidsplanen skal følges av samtlige. Ved eventuell for sen oppstart eller for tidlig avslutning grunnet pålagt reise fra bedriften, skal ikke manglende tid i henhold til arbeidsplan utover 10,5 timer innarbeides eller medføre tap av timer/lønn for den enkelte. Reiser til/fra anlegget skal være i henhold til LOK § 9 B, C, D, E og F ”
(For rotasjoner der arbeidstiden går utover 10,5 timer pr. dag er timetallet utelatt).
 

LO benytter i tillegg følgende passus i sine brev om ”godkjenning” av rotasjoner:
 

”Det forutsettes at kriterier forbundet legger til grunn for søknaden er i tråd med gjeldende tariffavtale og forbundsavtalen slik den skal praktiseres etter arbeids-rettsdommen.”
 

LO understreker med dette det som framgår av arbeidsrettsdommens dom av 9. januar 2009, nemlig at betingelser som benyttes fra forbund og LO skal være innenfor tariffavtalen og praktiseres i samsvar med tariffavtalen.
LO har bekreftet overfor NHO at dette også gjelder ordlyden som benyttes om reise til og fra anlegget og som er gjengitt ovenfor. Dette er selvfølgelig også Norsk Teknologis oppfatning.
 

Hva er gjeldende rett – og hva sier tariffavtalen om reise til og fra anlegget?
Utgangspunktet i arbeidsmiljøloven er at reisetid ikke er arbeidstid. Arbeidstaker hår også plikt til å stille sin arbeidskraft til disposisjon fra arbeidstidens begynnelse. Av første ledd nedenfor framgår det at det ved fri hjemreise ikke følger noen generell rett til betaling for reisetid.
 

Arbeidstakers rett til fri hjemreise er i LOK regulert i § 9 F Innarbeidings-/rotasjonsordninger, 4. og 5. strekpunkt
- Reiseutgiftene betales mellom anleggsstedet og hjemstedet. Reisetid betales for reiser ved anleggets oppstart og avslutning, samt ved jul, påske, pinse og sommerferie.
- Hjemreise skal skje utenfor den normale arbeidstid. Såfremt det fremkommer ønske om å reise innenfor den normale arbeidstid, skal innarbeiding av tid avtales med bas eller ansvarlig leder.
 

Arbeidstaker organiserer reisen selv
Det er frammøteplikt til arbeidstidens begynnelse og arbeidstaker som ikke rekker fram til arbeidstidens begynnelse må reise dagen i forveien, eller reise hjem dagen etter siste arbeidsdag.
 

Arbeidsplanen kan eventuelt tilpasses slik at arbeidstiden først begynner å løpe et stykke ut på første arbeidsdag, og eventuelt avsluttes tidlig siste dag. Dette innarbeides ved lengre arbeidsdager. Det finnes flere eksempler på avtaler med slike tilpasninger.
 

Det skal kun betales for den tid arbeidstaker står til arbeidsgivers disposisjon. Dersom det ikke foreligger individuelle avtaler blir for sent frammøte å behandle som vanlig ”forsentkomming”.
 

Arbeidsgiver organiserer reisen
For det tilfellet at reisen er pålagt/organisert av arbeidsgiver, og den organiseres slik at arbeidstaker først er klar for arbeidet etter arbeidstidens begynnelse, vil det være hensiktsmessig at arbeidsplanen tilpasses slik at arbeidstiden først begynner å løpe fra det tidspunkt arbeidstaker er klar til å begynne arbeidet. Som nevnt ovenfor finnes flere eksempler på slike avtaler. Dersom det ikke foreligger avtale om utsettelse av starttidspunktet vil arbeidsgivers lønnsplikt begynne ved arbeidstidens begynnelse i henhold til planen uavhengig av om arbeidstaker har nådd fram til arbeidsstedet.

Kilde: Norsk Teknologi