Åtte av ti klager som nemnda har mottatt i løpet av ett års virksomhet, gjelder uorganiserte bedrifter, mange av dem rørleggerbedrifter. Men tre av fire av klagene blir avvist fordi nemnda kun tar opp klager på organiserte bedrifter, skriver bygg.no.

Nemnda ble opprettet som et samarbeid mellom Forbrukerrådet og ti bransjeorganisasjoner.

Hittil i år har nemnda behandlet 21 saker. Forbrukerne har fått medhold i halvparten av sakene.

– Rørleggeroppdrag er ofte kompliserte arbeider der det er vanskelig å bedømme omfanget av arbeidet før man starter, og da blir ofte prisen tvistepunktet, sier underdirektør Roger Helde i Forbrukerrådet til Aftenposten.

De avviste klagene som gjelder uorganiserte bedrifter blir henvist til Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget. Utvalget kan gjøre bindende vedtak på linje med en dom, mens nemndas vedtak kun er rådgivende og ikke juridisk bindende for bedriften.

Helde mener at det ikke er lett for forbrukerne å skille mellom organiserte og uorganiserte bedrifter.
Cirka 4.600 bedrifter er tilknyttet klagenemnda, mens det finnes rundt 40.000 bedrifter totalt i næringen.
 

Se artikkelen på bygg.no