De siste tiårene har det vært en konsentrasjon av markedsmakt innen rørbransjen. Mens det for tyve år siden var et dusin (eller flere?) rørgrossister, er det i dag fire. I rørleggerleddet er de fleste bedriftene medlem av en kjede. Mange har spurt seg om utviklingen av baderomskjeder som Bademiljø, Varme & Bad og Comfort, vil føre til en maktkonsentrasjon i sisteleddet, à la den vi har sett i dagligvarebransjen.

– Det vil neppe skje på samme måte, mener Strand Jacobsen, – for dette er ikke dusjer og dingser mot knekkebrød og kjøttdeig. Halvparten av det vi driver med er overføring av kompetanse, kvalifisert installasjon. Det kan ikke klones, kopieres eller franchises. Dagligvarekjedene driver bare med vareomsetning. Vi selger også faglig dyktighet med lokal posisjonering, og den kan ikke klones. Men vi kan lære mye av kjedene i andre bransjer når det gjelder vareomsetningen.

Comfort-Kjeden hadde en nedgang på ti prosent i første halvår, men det betyr at Comfort tar markedsandeler, sier Knut Strand Jacobsen:
– Vi har opplevd gode og onde dager før. En stor del av våre medlemmer er store, gamle og trygge rørleggerbedrifter med solid, lokal forankring. De har ingen avskalling i nedgangstider. Vi er i en særstilling når det gjelder det lokale initiativet, med en kultur som er bygget opp over 35 år, vi behøver ikke lage den. Konkurrentene er i puberteten, de må holde skole og lage kampsanger slik vi gjorde for 20 og 30 år siden. Nevn hva som helst i kjedekonseptene – vi har vært der. Vi har levert syv forskjellige butikkonsepter på 35 år. Comfort-skole var et begrep på 70-tallet. Vår felles varedatabase er allerede i 3. generasjon. For å nevne noe. Et ferskt eksempel på stadig innovasjon er vårt nye butikkonsept i juli i år, og vi bygger 10 butikker bare i høst. Hos oss har begrepet "rød tråd" mer enn én betydning, sier Knut Strand Jacobsen, og legger ydmykt til: Vi som er kommet til som ansatte og medlemmer de siste årene føler oss fort velkommen i den innkjørte kulturen..