- Mye av det vi jobber med om dagen er knyttet opp mot å feire kjedens jubileum og solide suksess. Vi ser frem i mot å bli «konfirmert», sier daglig leder hos Rørkjøp, Frank Olsen til www.vvsforum.no

Det er altså primært satsingen på smarte konsepter som Frank Olsens og hans medarbeidere jobber med om dagen. Arbeidshverdagen til rørleggerne skal bli enklere.

Verdiskapning
- Vi har fokus på å sikre at kjedens medlemmer at de har rasjonell produksjon og verdiskapning, påpeker Olsen.

- Men hvordan skal det skje i praksis?
- Vi videreutvikler smarte digitale verktøy, både for internt bruk og i salgsøyemed. Dette blir til stor hjelp i hverdagen. I tillegg har vi enda sterkere fokus på videreutdanning og skolering av kjedens medlemmer. Vi skal være desidert størst, smartest og nøkterne på vegne av våre mange medlemmer.

Godt sted å være
Rørkjøp har hatt et godt år så langt. 2013 viser vekst både i totalt varekjøp og medlemsmasse. Rørkjøp passerer i disse dager 360 medlemsbedrifter og etterspørselen etter medlemskap er rimelig konstant.
- Det er ingen tvil om at Rørkjøp er et godt sted å være for små og mellomstore rørleggerbedrifter, bemerker Frank Olsen.

- Kan du karakterisere et typisk Rørkjøp-medlem?
- Det typiske Rørkjøp-medlem er en bedrift med 1-5 ansatte, hvor arbeidsfordelingen er variert og utfordrende.  Markedet for våre rørleggere er en god fordeling mellom service/prosjekt og privat/proff, slik at tilgangen på jobb er god og jevn.

Et lite varsko
Så langt har altså 2013 vært god for medlemsbedriftene i Rørkjøp. Daglig leder Frank Olsen tror at den gode trenden vil fortsette, men retter også en liten pekefinger overfor sine medlemmer spesielt og bransjen generelt. Olsen sier:

- Det kan nok bli slik at 2013 blir tøffere for bransjen enn man hadde forventet. De fleste håper på en sterk avslutning av året, men vi får se. Uansett er det viktigere enn noen gang at man har kontroll på driften med hensyn til å styrke egen likviditet, samt sørge for å få pengene sine, for kronene sitter nok noe hardere enn på lenge hos svært mange kunder.