Hittil har det som kjent bare vært krav om egenkontroll, som i praksis er ingen kontroll, i verste fall en variant av temaet å la reven passe hønsegården.

Foredragsserien har vært en signingsferd med ca 10 deltakere på hvert sted. I Oslo var 24 bedrifter representert i Forskningsveien for å lære mer om hva uavhengig kontroll betyr for dem.

Fagsjef i Fagrådet for våtrom, Bjørn Grimsrud, opplyser at denne kursserien kom i stand på grunnlag av at myndighetene nå krever uavhengig tredjepartskontroll.
– Den selvpålagte kontrollen har ikke fungert god nok, noe som er dokumentert ved at det ikke har vært noen reduksjon i skadeomfanget. Det er fremdeles for mange byggefeil, og de forårsaker fuktskader for ca 3 milliarder kroner årlig.

– Vi hadde ca 5500 henvendelser fra publikum i fjor. Vi er der som rådgivere og vi har folk som kan faget, forteller Grimsrud 

– Hva er det de uavhengige kontrollbedriftene skal kontrollere
– De skal kontrollere at bedriften har et oppgående kvalitetssikringssystem, prosjekteringen og utførelsen.
– Det skal dokumenteres at alle valgte løsninger fungerer tilfredsstillende, så for bedriftene er det viktigere enn noen gang før å benytte de preaksepterte løsningene i Våtromsnormen.

– Og når er det pliktig å la seg kontrollere?
– Plikten til uavhengig kontroll slår inn ved alle søknadspliktige tiltak. Det er byggherren som bestiller og betaler for kontrollen, og her er det i stor grad opp til byggherren hva han får igjen for pengene. For kontrolløren er der for å hjelpe deg til å få et godt prosjekt, han, eller hun, er ikke der ”for å ta rotta på deg”. De skal bidra til å heve nivået. Etter hvert vil kontrollørene få stor erfaring med hva som lett kan gå galt, og vil dele av sin kunnskap med den kontrollerte bedriften.
Det er en kjent sak at hver gang en håndverker lærer, koster det penger. Det er penger som helst skulle vært igjen i bedriften. Statistikken for rørleggerbedrifter viser at de kalkulerer med 15 % påslag, men sitter igjen med 6-7 %. Vi tror at gode kontrollrutiner kan bidra til at det siste tallet blir høyere.

– Det håndverkere ofte må svi for, er at de har vært for lite påpasselige med det formelle, fremhever Bjørn Grimsrud. – Få alltid underskrift på hva som skal gjøres før jobben igangsettes, så slipper man diskusjoner med kunden etterpå. Juss er ikke logikk og ikke heller nødvendigvis rettferdighet.

På kurset tok Monika Krogstad fra Fagrådet for våtrom for seg forholdet mellom kontrollbedrift og kontrollert bedrift.

Saken fortsetter under bildet:

Monika Krogstad

– Hvordan er det med motivasjonen?
- Noen elsker endringer, andre hater dem, men som mennesker endres vi hele livet, og det samme skjer med det arbeidslivet som vi er en del av. Det som er negativt med endringer, er å få ting tredd nedover hodet på oss. Da kan den pålagte endringen føles som en lidelse, og du føler deg maktesløs. Samtidig vet vi at hvis du skal ha et annet resultat, må du gjøre tingene annerledes, negative holdninger er lite kreative.

– Også møtet med den uavhengige kontrolløren påvirkes av slike forhold. Se på møtet med kontrolløren som noe positivt, kanskje kan han lære deg noe nytt.

Så hvorfor ikke benytte anledningen til å vise frem en mønsterbedrift? spurte Monika Krogstad.

Blant de tekniske spørsmål som ikke ble gjennomgått på kurset var hønseoppdrett og fòring av rev.