– Fagskolen i Oslo er inne i en morsom periode, forteller faglig leder Knut Ole Rosted til VVS-forum. – Nå har vi 380 studenter, en økning på cirka 70 siden i fjor høst. Det er seksten klasser, tre flere enn i fjor.

– Hva er nytt på Fagskolen i år, Rosted?
– Vi har to nye utdanninger, BIM og eldreomsorg. BIM står for Building Information Modeling, et tredimensjonalt, dynamisk konstruksjonssystem som omfatter alle viktige opplysninger om en konstruksjon. Det var lenge vanskelig å få inn studenter fordi BIM ikke er godt kjent, men har vi en klasse med 15 studenter. Dette er en fremtidsrettet, ettårig utdannelse på heltid.
– BIM er først og fremst rettet mot dem som arbeider med bærekonstruksjoner i bygg, men det kan også være svært aktuelt for VVS-fagfolk. Til dette faget rekrutterer vi generelt fra bygg og anlegg. Både Statsbygg og flere arkitekter har uttalt ønske om et slikt studium. Vi er spent på tilbakemeldingene vi får neste sommer.
Den andre nye utdannelsen er eldreomsorg, som er to år på deltid.

100 studenter på KEM-studiet
Da studieåret begynte i uke 34, var det 31 nye studenter som skulle i gang med studiet innen klima, energi og miljø (KEM). I tillegg til årets nye kull var det fra før tre klasser, slik at det nå er fire klasser med til sammen cirka 100 studenter på KEM-studiet.

– Vi tror den store søkningen først og fremst skyldes jungeltelegrafen, folk hører fra ”noen” at dette er bra. I tillegg er det mange som har et generelt ønske om høyere kompetanse. Hvis arbeidsmarkedet blir hardere, er det desto viktigere å ha topp kompetanse, fremhever faglig leder Rosted.

– Hvordan klarer dere å holde dere à jour med det faglige?
– Vi har et fint samarbeid med flere entreprenører, som Skanska, Peab og AF. Det å ha tilgang på entreprenørenes kompetanse, for eksempel inne HMS og byggeplassledelse, er av uvurderlig betydning. Vi oppdaterer undervisningen kontinuerlig. En fagskoleutdanning skal være yrkesrettet og gjennomføres i samspill med aktuelle bransjer.

– I forbindelse med prosjektarbeider bruker vi våre entreprenørforbindelser for alt de er verdt, fortsetter Rosted. Vi har veldig god erfaringer med flere bedrifter som gir oss en kvalitetssikring på om undervisningen er riktig, vi korrigerer på tilbakemeldingene. Også kontakten med tidligere studenter representerer en viktig kvalitetssikring.

– For oss er det nødvendig å være helt ”på hugget” når det gjelder yrkesrelevans. Det gjelder også kommunikasjonsfagene norsk og engelsk, som begge er yrkesrettet. Kommunikasjon omfatter språkene, møteteknikk, presentasjon og det å beskrive prosjekter.

– KEM-studiet er et maratonløp som krever stor innsats av studentene, og antakelig også stor velvilje fra familien, mener avdelingsleder Knut Ole Rosted. – Det er skole hver annen fredag kveld og påfølgende lørdag, og fast på kvelden én hverdag hver uke. Dette over 3,5 år, og stort sett er alle studentene i full jobb.
 

Vi snakket med tillitsmann og varatillitsmann i årets nye KEM-klasse, Vidar Rønnsen og Lars Tobiassen.

Vidar Rønnsen: Jeg fikk svennebrevet i juni i år og er rørlegger i Christiania Rørleggerbedrift, Oslos første miljøsertifiserte rørlegger. Jeg var usikker på om jeg skulle gå for Mesteren eller KEM, men fikk inntrykk av at dette ville gi større kunnskapstyngde.

Lars Tobiassen: Jeg er rørlegger i VVS Senteret Norge AS. Jeg var ferdig rørlegger med svennebrev i 2004 og har ikke angret på bransjevalg. Jeg søkte til KEM-studiet på Fagskolen for å få faglig tyngde, jeg har en kollega som går her. Dette er noe jeg gleder meg til.


Vidar Rønnsen og Lars Tobiassen er begge rørleggere.