Etter mange år med stabilt god vekst, vokser selskapet TAC nå i rakettfart, og alt tyder på at farten bare øker.
– Vi begynner å bli et stort selskap, sier administrerende direktør Tom Krogsrud til VVS-forum. – Da jeg kom inn i firmaet for tre år siden var omsetningen 70 millioner, i år blir den 280 millioner, og det med et resultat på 8 prosent. Denne veksten henger sammen med at vi eies av Schneider, som kjøper firmaer og legger dem inn under oss. Blant dem er tidligere Satchwell og Esmi.

– I år har vi ansatt 28 nye medarbeidere og er nå over 170, fordelt på hele landet. Vi skal være tungt representert i alle store byområder i Norge. TAC har ressurser til utvikling og vi har styrke til å gjøre det vi vil. Omsetningsmålet for 2012 er 600 millioner Byggautomasjon etc. står for 50 %, av omsetningen den andre halvparten er brann og sikkerhet.

Schneider er et fransk konsern med store krav til vekst. I dette verdensomspennende konsernet med 115 000 medarbeidere er vi ”just another brick in the wall”, men vi er i ferd med å bli store i Norge.– Det er en spennende tid, vi er et kompetansesenter og ser på hva som kan spille sammen teknisk, det går fra produktorientert til løsningsorientert, med innbrudd, adgang, automasjon, integrasjon og energianalyser. Vi har alt innen egne vegger, opplyser Tom Krogsrud.

De store talls lov
TACs kanskje viktigste satsningsområde fremover blir energiøkonomisering, et marked som forventes å vokse sterkt i takt med oppmerksomheten rundt utslippet av klimagasser. Og her er man inne på et felt hvor man må leve etter en egen lov, sier Krogsrud:
– Energiøkonomisering bygger på de store talls lov. Det som gjør utslaget er summen av alt det ingen tenker på, de små og store besparelsene på et tilnærmet uendelig antall punkter. Med vår bredde kan vi følge opp dette på mange områder.
– En god måte å nærme seg dette spørsmålet på er å se på hva industrien bruker av ressurser for å få det beste energimerket på sitt kjøleskap. Hvis du sparer 3 watt på hvert av noen millioner kjøleskap, monner det. – Vi bruker den samme tankegangen på områder som hittil har vært viet liten oppmerksomhet. I Norge leverer TAC 150 000 nødlysarmaturer i året. Hvis vi reduserer strømforbruket fra 8 til 3 watt oppnår vi en besparelse på 750 000 kWh– da blir det perspektiv over det, fortsetter Tom Krogsrud.
Et annet eksempel er batteripakken i nødlys, den skal skiftes hvert år. Vi sentraliserer denne strømforsyningen slik at det ikke blir nødvendig å skifte batterier, og med det oppnår vi besparelser som tilsvarer en halv million kroner i året for et stort kjøpesenter.

Smart energisparing
– Vår utfordring i energiprosjekter er å dokumentere at ikke innemiljøkvaliteten forringes, forteller Krogsrud. – Alle kan spare ved å skru av luften. Skal du kombinere kvalitet og enøk må du ha automatikk. For fem år siden utgjorde automatikk én million i et vanlig næringsbygg, i dag er det fem millioner.
Bygg står for 40 prosent av energibruken i verden, og for Norge er bygg en spesiell utfordring. Vi har tre ganger så stort krav til luftutskiftning enn andre land, og det gir formidable utslag for energibruken. Vi må produsere masse energi for å varme opp den luften vi tar inn.

– TAC
TACs energisparetiltak Energy Edge. Vi leverer komplette løsninger for energisparing og har i år en omsetning innenfor dette området på 15 millioner og forventer en dobling i 2009. Våre spareløsninger som blant annet består av en unik varmepumpe løsning er levert blant annet til sykehjem i Sandnes, og kontorbygg til Halliburton.
I 2008 ble Esmi fusjonert inn i TAC og Esmi-navnet ble borte. Esmis sterke stilling innen videoovervåkning, brann og nødlys ivaretas nå under navnet TAC. .

Vi trenger folk!
I likhet med de fleste innen byggebransjen har TAC mange gode år bak seg. Men ett problem kan bremse veksten: mangel på fagfolk.
– Det er et ønske om mer kvalitet, men kunnskapen om å definere det er manglende. Vi diskuterer dette mye med eiendomsselskapene. Bransjens store utfordring er kompetanse innen IT og busskommunikasjon som Lon og Bacnet. Det er et skrikende behov for folk som har utdannelse og kompetanse, sier administrerende direktør Tom Krogsrud. Om fire år skal han omsette for 600 millioner kroner.