Evy er av dem som får ting til å skje, en prosjektleder med fast hånd og et varmt smil. VVS-forum hadde en samtale med henne i forbindelse med det vannskadeprosjektet hun har ledet i flere år og som avsluttes ved nyttår. I den anledning kom hun med et hjertesukk om vårt undervisningssystem og hva det gjør med mange unge.

– Gjennom mine mange år i arbeid for rørbransjen er jeg blitt opptatt av hvordan skoleverket forbereder unge mennesker på arbeidslivet. Jeg setter praktisk erfaring i høysetet, og den er undervurdert i vårt samfunn. Skoleverket er smalsporet og tilpasset noen få. Teori er kart, praksis er terrenget, og teorien er bra i den grad den hjelper oss å finne frem i terrenget.

– I mine oppgaver for NRL og andre, ikke minst vannskadeprosjektet, har jeg sett at de beste ingeniørene i bransjen har vært rørleggere først. Den normale måten å lære på bør være å begynne med praksis.

– Jeg har respekt for praktisk erfaring. Kompetanse er evnen til å få noe til å skje i virkeligheten. Skolefagene har fått altfor stor prestisje. For meg er det samme om folk har lært på universitetet eller på kjøkkenet.

Den utviklingen Evy Aker beskriver her begynte for håndverksfagenes vedkommende med Reform 94. Den tvang skoletrette elever som aller helst ville ut i praktisk arbeid til å gå rett løs på mer teori. Det var ofte mennesker med et dårlig forhold til skolen.

– Jeg har møtt mange rørleggere som har fått seg en trøkk av skoleverket, de passet kanskje ikke inn. Mange får ødelagt sitt selvbilde. Nå møter jeg dem som dyktige håndverkere og bedriftsledere, sier Evy Aker.

Det at vannskadeprosjektet avsluttes innebærer ikke at Evy blir arbeidsledig. Mer om det om noen dager.