Nedre Bekkelaget skole er miljøsertifisert. I tillegg har de en egen miljøgruppe for skolenes elever som har eksistert i ti år. Her sitter det representanter fra hver klasse. Hellen Dinah Meszansky Lund (6.klasse) og Niels Hurlen Herlofsen (5.klasse) er to av dem. I gruppen inngår også vaktmester og undervisningsinspektør. Miljøgruppen har møte annenhver uke, og det er stor interesse for å delta.- Mange vil være med, og det ender helst med at vi må trekke lodd når vi skal velge representant, sier Niels.

-I miljøgruppen snakker vi om miljøet, og hva vi kan gjøre for å være snille med klimaet, forteller Hellen.

Miljøgruppens medlemmer har som misjon å følge opp lærerne og de andre elevene innenfor miljøvennlighet. I følge Hellen er både elever og lærere flinke til å skru av lys og vann samt kildesortere. - Men vi må være litt strenge med lærerne, skyter hun inn med et stort smil.

Inne i klasserommene er det hengt opp retningslinjer som elevene skal forholde seg til. Her oppfordres elevene til å slukke lys i alle rom, slå av elektriske apparater og lufte kort og effektivt.

Samarbeid med vaktmester
Samarbeidet med vaktmester Rune Hagren er upåklagelig. - Elevene sorterer matavfall, papir og kartonger og Rune tømmer dette -matavfall i varmkomposten og papir og kartonger hver for seg, forklarer Hellen.Etter at matavfallet har blitt brutt ned, blir den næringsrike jorden brukt til å pynte og plante opp rundt omkring på skolen.


Vaktmester Rune Hagren sammen elevene.

Skolens elever er også med når vaktmesteren leser av vann - og strømforbruk. – På denne måten lærer elevene om energiforbruk . De er flinke og skjønner dette, sier Hagren. Rektor legger til at det i fremtiden er planer om å bruke denne statistikken i både matte og IKT-undervisning.

Nedre Bekkelaget skole har også en varmepumpe som fungerer bra, noe som gjør at skolen nesten ikke har brukt olje denne vinteren.

Bevisstgjøring
-Gjennom miløarbeidet blir elevene mer bevisste, sier rektor. Hellen forteller at hun også har blitt flinkere til å tenke miljøvennlig hjemme. - Jeg skrur blant annet automatisk av lysene, og jeg er ganske streng mot foreldrene mine, sier hun. Husjord bekrefter dette ved å fortelle at flere foresatte har fortalt at familiene har blitt mer miljøvennlige som konsekvens av barnas miljøengasjement på skolen.

Niels og Hellen synes ikke det er vanskelig å være miljøvennlig, men som rektor sier: - Dette forutsetter motivering og at forholdene legges godt til rette. Han forklarer at elevene har et eget fargesystem for sortering; grønt for matavfall, rødt for kartonger og blått for papir. - Vi har også systemer for kildesortering på personalrommet og på SFO, legger han til.

I tillegg er kunnskap viktig når man velger miljøvennlige løsninger. - Det er for eksempel viktig å huske på at man ikke skal kaste sitrusfrukter i matavfallet- da brytes ikke avfallet ned i komposten, forklarer Niels.

Forbilder
Nedre Bekkelaget skole driver forbilledlig arbeid på miljøfronten, noe også andre Osloskoler har fått øynene opp for. Husjord kan fortelle at flere andre skoler har vært på besøk for å se på miljøarbeidet som gjøres.

Imponert
Energikonsulent i Undervisningsbygg, Jorunn Thingnes, er imponert over miljøarbeidet som utføres på Nedre Bekkelaget skole.

- Dette viser at det er nødvendig med et helhetlig samspill mellom elever, vaktmestere og lærere for å få det til, sier hun. Hun legger til at positive holdninger til miljøvern er utslagsgivende.

-Skolen er også god på å følge opp vann og energi og vaktmester er flink til å registrere energi - og vannforbruk på 3rweb- et system for energioppfølging som Undervisningsbygg benytter seg av. Samtlige vaktmestere i Oslo-skolene skal legge inn ukentlig energi og vannforbruk i dette systemet, forklarer Thingnes.

Kilde og foto : Undervisningsbygg.