Samferdselsetaten i Oslo har strømregninger på 30 og 33 millioner kroner i året til gatebelysningen i Oslo.

En langt mer presis fjernmåling av energiforbruket vil kunne spare kommunen for halvparten av dette.

I sommer har Samferdselsetaten jobbet med forsøk på elektroniske målinger på 700-800 lamper. Styringen skal gå på både at lyset slokkes mer presist i henhold til dagslyset, og også lysdemping når et er passende.

- Vi har nå teknologi til å lese av det nøyaktige forbruket for hver lampe. Det igjen vil kunne gjøre oss mer bevisste på energisparing, sier seksjonssjef Tom Kristoffersen i Samferdselsetaten.

Bruker 35 GWh i året
Samferdselsetaten bruker i da 35Gwh energi i året for å lyse opp gater og veier i kommunen. Ved å kunne spare 50 - 70 prosent av dette, er det et stort bidrag til reduksjon av energiforbruket i Norge.

- Det foregår nå utskifting av PCB-holdig armatur, og da monterer Samferdselsetaten samtidig utstyr som kan dimme lyset i lampene. Slik montering er så langt foretatt ved 6.000-7.000 av de 52.000 lamper som er aktuelle. Målet er at alle lampene skal kunne fjernstyres i løpet av noen år.

– Hver lampe har en unik 6-7 syvsifrede adresse. Hvis pæren ryker, vet vi dermed med en gang hvor det er blitt svart. Vi kan også legge inn varsler som sier fra når pærer er i ferd med å slokne. Vi slipper å slå på lyset og dra rundt og lete etter stedet, slik som vi må gjøre i dag, sier han.

Unikt i verden
Norge er helt unik i verden med denne løsningen, og Samferdselsetatens tester med dette har vakt stor oppmerksomhet. Det hele begynte med innkjøp av 11 pærer i 2002 og testet ut på NTNU. Så ble 17 pærer montert på Oppsal i Oslo, og her ble strømsparingen på hele 70 prosent. I Groruddalen har systemet vist en besparing på 52 prosent.

Styringssystemene leveres av kongsbergbedriften Luminext, tidligere Kongsberg Analogic AS som er spesialister på styringssystemet for veibelysning.

Eksempler på behov for god belysning hvor demping er lite aktuelt er fotgjengerundreganger, fotgjengerfelt, rundkjøringer, motorveier med høy hastighet og mørke høstkvelder med mye regn. Mens snødekte veier, og der det oppstår saktegående køer er kraftig lys mindr aktuelt.