Det skjer mye hos Oras Armatur AS for tiden. Ny administrerende direktør fra 1. januar, nye lokaler i Oslo, og nå storsatsning på den nye kranserien Cubista. Cubista-serien omfatter 13 produkter for kjøkken og bad.

– Cubista er et nytt visuelt uttrykk og en ny måte å markedsføre oss på, sier markedssjef Kåre Astrup til VVS-forum. – Mange har ventet på et mer moderne uttrykk, og nå er det her. Cubista er neste generasjon Oras, og det blir viktig når vi skal forsvare vår markedsledende posisjon. I tillegg til nytt salgsmateriale overfor faghandelen skal vi nå rette mer av markedsføringen mot forbrukeren.

I flere år har Alessi vært selve gromproduktet når Oras viser ansikt utad, det har vært en suksess, forteller Kåre Astrup.
– Designprodukter utgjør en liten, men voksende del av kranmarkedet. I dette "high class" segmentet er Alessi er et stort produkt. Når vi nå lanserer Cubista, som både er et prisgunstig designprodukt og antakelig vil falle i smak hos de fleste, dekker vi alle segmenter av kranmarkedet.
– Design er viktig, men det viktigste for forbrukeren er at kvaliteten holder, fremhever Kåre Astrup. Vi har samme teknologi uansett på alle våre kraner, og det gjør det enkelt for rørleggerne.

"Gullhøna" i Oras-programmet er antakelig Oramix, et særnorsk produkt som bare produseres i Leksvik. Det spesielle ved dette blandebatteriet er at det er trykkstyrt.

Ved siden av et økende salg av designprodukter, har Oras fremtidsrettede berøringsfrie kraner i Electra-serien. Oras har markedsført denne serien siden 1989 og er nå den ubestridte markedslederen i dette segmentet. Berøringsfrie kraner er for lengst blitt en selvfølge i miljøer hvor hygienekravene er høye, men energisparing er også en god grunn til å velge slike kraner. En interessant utvikling er at mange rørleggere kjøper Electra til seg selv. Har du først fått den i hus vil du ikke ha noe annet.

Ved å bruke berøringsfri kran kan vannforbruket reduseres med over 50 prosent, og undersøkelser i noen miljøer viser at sykefraværet synker drastisk som følge av redusert smittefare ved bruk av berøringsfrie kraner.

Oras Armatur AS omsatte i fjor for cirka 250 millioner kroner. Selskapet har levert gode resultater i alle år. Selskapet er markedsleder på kjøkken- og baderomsarmatur i Norge.