I 2011 tok BNL, hvor Dag Halvorsen er nestleder, initiativ til et bredt sammensatt utvalg. Utvalgets formål var å foreslå realistiske tiltak for å oppnå økt boligbygging på kort og lang sikt. Dette skulle være innspill til Kommunal og regionaldepartementets arbeid med byggemeldingen, som ble presentert for Stortinget sommeren 2012. Øvrige deltakere i utvalget var Oslo kommune, Boligprodusentene, Plan og bygningsetaten, OBOS, NBBL, JM, NCC, Infill, Norges bygg- og eiendomsforening, Selvaag Bolig og Norsk Industri.

Les: Den vannbårne festen er langt fra over
Les: Festen er over, rørentreprenører!
Les: - Skal vi tro på Enova eller Boligprodusentene

Arbeidet i utvalget ble koordinert av Boligprodusentene, BNL og Oslo kommune, og utvalgets rapport ble presentert i desember 2011.
 
Blant flere gode forslag, pekte utvalget på unødvendige reguleringer som øker kostnadene og dermed skaper barrierer mot nybygging. Et av forslagene er relevant for det temaet som Heyerdahl Eide og Halvorsen kommenterer:
 
Fritak fra tilknytningsplikt til fjernvarme og økt teknologinøytralitet:
 
Utvalget foreslår at det innføres fritak fra tilknytningsplikten til fjernvarme for bygg med energinivå tilsvarende passivhus og lavenergiboliger klasse 1, og at denne muligheten for unntak fra tilknytning forskriftsfestes. I tillegg bør energikravene i teknisk forskrift revideres. Det bør åpnes for mer differensierte krav, med mulighet for kompenserende tiltak i form av mer energiriktige varmesystemer og installasjoner, og installasjon av systemer for energieffektiv styring og regulering av energibruken.
 
Skjerpede energikrav i TEK10 har økt byggekostnadene for nye boliger. TEK10 stiller strenge krav til energiforsyning. Utviklingen mot stadig mer energieffektive bygg med lavere varmebehov gir mindre behov for leveranse av fjernvarme. Tilknytningsplikten blir kostbar i forhold til det lave varmebehovet. Det er viktig at det stimuleres til utvikling og bruk av gode alternative løsninger som er teknologinøytrale. Dagens energikrav i TEK10 bør evalueres før ytterligere skjerping av kravene innføres. Dette for å ha grunnlag for å kunne konkludere sikrere i forhold til effekten av økte energikrav.
Rapporten «Tiltak for økt boligbygging i Norge», pkt 4.4 side 7
 
De politiske signalene om elvarme er senere myket opp. Både byggemeldingen og klimaforliket i 2012 understreker at elektrisitet til oppvarming ikke er et klimaproblem, men en forklaring på lave utslipp fra norsk bygningsmasse. Reguleringen av direktevirkende elvarme er avviklet for bygg under 1.000 m2. Fortsatt er bruk av elektrisitet i forskjellige sammenhenger regulert på en urimelig måte, men vi ser gledelige tegn på en utvikling mot mer faktabasert regulering av energibruk.

Jan Harsem, informasjonsansvarlig i Elvarme Norge