Det nye skadeskjemaet ligger ute på www.nrl.no/innloggede sider/sikker vanninstallasjon. Ønsket fra NRLs side er at rørleggerne benytter seg av skjemaet slik at man får høstet erfaringer med hvordan det fungerer.
Mange gjengangere

- Bakgrunnen for at det nye skjemaet er laget, er at sprekker og brudd på rør og deler forårsaker store vannskader. Ofte kan det se ut som om komponenter fra samme produsent er gjengangere i skadebildet, står det å lese i ”NRLnytt”.

Det er også mulig at skadene kan komme av at en spesiell vannkvalitet virker korroderende på installasjon.
Det viser seg at de fleste takstmenn ikke har kompetanse til å kunne fastslå årsaken til vannskaden og som følge av dette kan skadestatistikken lett bli feil, fordi den egentlige skadeårsak ikke blir fanget opp. Takstmannen trenger derfor hjelp fra rørleggeren.

Ta en kopi
Rørleggeren er først på skadestedet og skaden kan faktisk være reparert før takstmannen kommer til det aktuelle stedet, derfor er det viktig å fylle ut skjemaet og legge det igjen til takstmannen.

- Hvis det viser seg at skaden synes å være en gjenganger, så ta en kopi som kan brukes som oppfølging i eget firma, oppfordrer NRL.

NRL ber også rørleggerne sende en kopi av skjemaet til NRLs Ole Larmerud. Skjemaet vil bli systematisert i en egen erfaringsbank og NRL vil også følge opp skaden ved å henvende seg til produsenten.