AquaClean Mera er som de andre dusjtoalettene til sanitærprodusenten oppkalt etter en sveitsisk elv.

Flere funksjoner og nytt design
Nyheter å merke seg på den nye modellen er varme i setet, automatisk lokk som går opp når man nærmer seg toalettet, og ned når man har forlatt setet. Et orienteringslys i underkant av toalettet er også nytt, og gjør det lett å oppdage toalettet hvis det er mørkt på badet. I tillegg har Mera fått et mye strammere, tidsriktig og smalere design en tidligere modeller. Selv med disse nyhetene og funksjonene er prisen uforandret

Luktavsug er standard på denne modellen sammen med alle rengjøringsfunksjonene med tørrer. Alle funksjoner kan som tidligere styres ved hjelp av en fjernkontroll.

- Toalettet er også utstyrt med rimelessløsning som betyr at skålen er helt uten spylekant rundt. Det hindrer at smuss og bakerier fester seg. Med flere skylleprogrammer, og en egen turboflush som er både hurtig og ikke minst lydløs er også elementer som er videreutviklet på denne modellen, sier salgssjef for AquaClean i Geberit, Beate Gerø.
- Det nye designet på Mera er utformet av designeren av TAG Heuer klokkene, så det er ingenting som er overlatt til tilfeldighetene på det området heller. Det er viktig å ha et tidsriktig design som sammenfaller med forbrukernes ønsker.

Gerø forteller at det nye toalettet kun fås som vegghengt. Elektronikken er samlet mellom toalettet og veggen. Her kan man i tillegg til en ordinær hvit plate få en med krom.
- Kromplaten gjør seg veldig, og den speiler opp fargen fra både gulv- og veggflisene, og bidrar til en fiffig og stilig effekt. Det ser nesten ut som toalettet henger i løse luften.

Utviklingen er positiv
Privatmarkedet utgjør en større og større andel av totalsalget for dusjtoalettene til Geberit. Hele 70 prosent av slaget går nå til forbruker, kontra for et år siden hvor fordelingen mellom proff og forbruker var rundt 50/50.
- Det tar tid å omvende norske forbrukere, men dette er et satsningsområde for Geberit, og vi jobber aktivt videre for å spre og vise frem produktet. Men jeg må understreke at vi har solgt over det budsjetterte volumet, så det viser at vi har et produkt som forbrukerne liker og kan tenke seg. Produktspekter på AquaClean serien er stort, og med flere forskjellige priskategorier ser vi at vi treffer markedet.