Oppføringen av den nye A-fløyen ved sykehuset i Tromsø går nøyaktig etter plan. En viktig faktor i suksessen er solid planlegging i forkant og daglig oppfølging på alle nivåer. Alle involverte benytter UniZite som er et digitalt planverktøy, som tydelig viser arbeidets gang.

Den perfekte plan finnes som kjent ikke, men totalentreprenør Consto har tatt moderne planarbeid over i den digitale dimensjon under byggingen av ny A-Fløy ved sykehuset i Tromsø. Teknisk installatør Bravida har blitt involvert i planleggingen av Consto og satsingen har vært en suksess.

- Jeg har vært med på flere store byggeprosesser, men dette er den beste fremdriftsplanen jeg har vært med på å lage, og blant de få planer som faktisk har blitt fulgt av alle involverte, forteller Jonas Gustumhaugen, avdelingssjef for rør hos Bravida i Tromsø.

Ambisjonen til Consto med å involvere Bravida har vært å lage en god plan for alle, og av en kvalitet som gjør det mulig for alle å holde skjema.

- Vi føler at vi har bevist en gang for alle at kompliserte byggeprosjekter kan planlegges bra - og relativt enkelt kunne holdes i tømmene, sier Gustumhaugen.

Tolv uker
Med bakgrunn i at bygging av et sykehus er av de mest kompliserte oppgaver som finnes, startet samarbeidet med en omforent fremdriftsplan for innredningsarbeidene. Planen er en taktplan laget etter Lean - modellen, med etasjer og områder hvor hver arbeidsoppgave har sin vogn.

- Å lage planen var et svært tidkrevende arbeid, der alle parter var med og deltok aktivt. Så har vi altså fått både en gjennomtenkt og gjennomførbar plan. Vi arbeidet med planen i ca.1 dag ukentlig i 12 uker, forteller Martin Jørgensen, framdriftsplanlegger og koordinator hos Consto.

Alle fagområder i prosjektet er representert gjennom Consto og Bravida. Planen inneholder dermed alle fag/UE som skal delta i innredningsarbeidene.

Lean and mean
A-Fløyen er ett av flere prosjektet der Consto har tatt i bruk verktøyet, og de arbeider systematisk med modellen på andre prosjekter der det er relevant.

- Vi har ambisjoner om å delta mer aktivt i planlegging av framdrift. Når en slik plan utarbeides så er det en kjempefordel. Når sant skal sies er dette også veldig krevende for totalentreprenøren, siden den er forpliktende for alle parter. Men om man tar den tiden som kreves i forkant slik som her, tror jeg alle de involverte til syvende og sist er godt tjent med det, det viser erfaringen tydelig, understreker Gustumhaugen.

Vegard Lund Aspen, prosjektleder rør hos Bravida viser kommunikasjonstavle og at nettbrett er et viktig verktøy for kommunikasjon med planprogrammet. Nedtellingen er begynt.[/caption]

Hver etasje har flere arbeidstog som dekker sine kontrollområder.
- Å dele opp arbeidet slik har vært en ny måte å arbeide på for Bravida, men alle parter har vært veldig tro mot planen, og det har vært lite avvik, forteller Vegard Lund Aspen, prosjektleder rør hos Bravida.

Stadig rapportering
Det som også er nytt ved denne måte å planlegge på er visualiseringen som er spesielt utviklet av Unizite i samarbeid med Consto. Planen er slått opp på veggen, men er i tillegg interaktiv slik at de ulike arbeidsgruppene går inn og rapporterer sin framdrift. Med en felles digital plattform er det ikke gråsoner for hverken overraskelser eller forsinkelser.

- Det er klart at for noen kan planen virke rigid. Alle kan ikke få full frihet til å planlegge best for egen del, men for totalitetens skyld er det viktig at alle er med og gir og får, sier Gustumhaugen, som kan fortelle at de lengste arbeidstogene har hatt 38 vogner. Bravida har vært inne i mange av disse 38 vognene og utført arbeid.

Hver dag når man kommer på jobb vet man hvor langt de andre er kommet, og har noen jobbet kvelden før for å komme i mål, er det naturligvis oppdatert.

- Å se egen innsats og framdrift er viktig for alle. Vi får et lite element av positiv konkurranse, som er gunstig, sier Gustumhaugen.

Flerfaglig prosjekt
Bravida er totalleverandør av både VVS, ventilasjon og elektro og nettopp derfor er det mange som er delaktige fra ulike avdelinger. Er en god plan er derfor alfa og omega.

- Vi ønsker å bevise og dokumentere at vi er gode på flerfaglige oppdrag, og vi ser gevinster internt. Ikke minst at planen er lett tilgjengelig, er god hjelp og påminnelse til bestilling og koordinering av materialer. Planen er godt fundert. Vi hadde med våre baser når planen ble laget, så det er realisme i hver detalj, og det har vært behov for kun to revisjoner, sier Gustumhaugen.

Arbeidet er nå i høysesong før ferieavviklingen starter. Mekanisk ferdigstillelse er satt til 1.november og prøvedriftsperioden innledes samtidig. Før dette skal Bravida og Consto være ferdig med alle sine sluttkontroller, testkjøringer og opplæring. Den 24. januar 2018 starter klinisk prøvedrift, og den endelige overtakelsen skjer 18. april. 2018.