- Dette hadde ikke vært mulig å satse på dette på denne måten om vi ikke hadde hatt en stor organisasjon på plass. Vi kan allerede netthandel, logistikk og distribusjon, så vi kommer til å bruke de samme metoder som vi gjør innen de andre markedssegmentene vi er sterke og har derfor klokketro på at vi kan innfri løftene overfor forbrukeren, fastslår Trond Frigaard over www.vvs-forum.no.

+VVS har disse fire definerte målsettingene:
• Desidert billigst
• Prisgaranti
• Kun originale merkevarer
• Fritt levert til kunde

Kun originale merkevarer
- Den prisen kunden får opp på nettet er totalprisen. Kjøpes en vask til 1 000 kroner og den skal til Kirkenes, så er summen kunden skal ut med 1 000 kroner. Frakten er i prisen, forklarer Frigaard.

- Hva innholder prisgarantien?
- Hvis kunden finner et billigere og helt like produkt andre steder, så vil han få refundert hele beløpet fra oss. Dette må imidlertid skje innen 14 dager etter kjøpet, men dette blir ingen problemstilling. Vi er og skal være desidert billigst.

+VVS satser kun på originale merkevarer. Her er det ikke snakk om armaturer eller andre produkter som er laget i Kina eller i andre billige produksjonsland.

Garantert billigst
- Hvordan kan dere garantere at dere er billigst i markedet?

- Vi overvåker til enhver tid alle prisene i markedet og så har vi altså callsenteret, it-avdeling, lagerhold og distribusjon fra før av. VVS-satsingen inngår i dette opplegget og vi har kun bemannet opp med noen få stillinger, slik at vi er effektive og tåler små fortjenestemarginer. Fortjenesten skal forbrukeren få.

Trond Frigaard startet i fjor opp grossistselskapet iGros, som han selv sier går helt greit, og han har måttet tåle mye hoderysting fra bransjen. Nå tar Frigaard et steg videre og beveger seg inn i forbrukermarkedet med iGros og alle sine andre selskaper i ryggen.
- Vi har møtt en del motstand, men annet var ikke å vente. Det skjedde det samme da vi startet med kontormøbler og tilbehør, men så lenge vi opptrer profesjonelt forventer vi at alle andre gjør det samme, derfor kjøper vi inn varer fra kjente merkevareprodusenter på lik linje med andre grossister, sier Frigaard.

Betydelige overskudd
Nettportalen har vært oppe noen uker og antall bestillinger følger den oppsatte planen. Både enkeltpersoner og rørleggere er allerede kunder. Nå skal markedsarbeidet intensiveres i tiden fremover.

FrigaardGruppen vil omsette for ca. 300 millioner kroner i 2011, mens omsetningen i fjor var på 240 millioner kroner. De siste årene har konsernet gått med betydelige overskudd, så det er selskaper med finansielle muskler som nå kaster seg inn i VVS-bransjen for alvor.