Det nye selskapet eies 50/50 av Bademiljø AS og Norsk Rørallianse AS. Synergo vil stå helt fritt i forhold til grossister og leverandører. I tillegg til å samarbeide på områder hvor det er åpenbare synergieffekter, vil Synergo videreutvikle eksisterende - og lansere nye markedskonsepter som skal forsterke eiernes og deltakernes konkurransekraft mot sluttkundene både i privat- og bedriftsmarkedet.

Omfattende samarbeidsavtale
Bademiljø og NRA signerte allerede høsten 2007 en intensjonsavtale med sikte på et framtidig samarbeide. Etter et felles prosjektarbeide for å tilrettelegge for dette, har begge parters styrende organer nå godkjent en omfattende samarbeidsavtale. Av viktige samarbeidsområder kan nevnes felles innkjøpsavtaler, felles sortiment, videreutvikling og samordning av IKT-system, administrativ samordning, felles rutineutvikling og felles konseptutvikling.

Planlegger å vokse
Dagens deltakere i Bademiljø og NRA representerer en markedsandel på over 23% i den utøvende delen av markedet. En av målsetningene med etableringen av Synergo er å ta ytterligere markedsandeler både i privat- og bedriftsmarkedet. Nye markeder skal tas dels gjennom vekst hos eksisterende deltakere, dels gjennom å trekke til seg nye deltakere som ser økonomiske fordeler av å knytte seg til en stor og profesjonell aktør som Synergo og dels gjennom å lansere nye markedskonsepter.

Viktig motvekt
Med etableringen av Synergo vil markedet få en aktør i det utførende leddet som er helt frittstående i forhold til grossister og leverandører. I egenskap av sin størrelse, vil Synergo representere tilstrekkelig tyngde og kraft til framstå som en viktig og nødvendig motvekt til de store konstellasjoner man nå ser på grossist-, leverandør- og detaljistsiden, både nasjonalt og internasjonalt.

Ett skritt av gangen
Både Bademiljø og NRA forsetter som egne selskap, og vil i 2009 drive sin virksomhet på omtrent de samme premisser som tidligere. Synergo vil i i første fase overta ansvaret for forhandlinger på vegne av sine eiere og samordningen fram mot et felles sortiment. Målsetningen er at man i løpet av 2009 skal være kommet langt i valget av de leverandørene som man ønsker å fortsette et samarbeide med. Siden antallet leverandører må reduseres betydelig, vil felles syn på morgendagens VVS-marked utvilsomt veie tungt i dette strategiske valget. Forøvrig vil måten man velger å løse aktuelle samarbeidsområder på gjennom Synergo, over tid også påvirke hvordan Bademiljø og NRA tar hånd om sine framtidige oppgaver.

Økt konkurransekraft
Bademiljø og NRA driver i dag konsepter som i utgangspunktet utfyller hverandre og hvor det ligger et stort potensial for synergieffekter gjennom det nye samarbeidet. I tillegg til å utnytte det totale volumet for å bedre vår posisjon i markedet, vil det være naturlig at bedriftene i Synergo får tilgang til de av våre markedskonsepter som vil gi dem økt lokal konkurransekraft.

Nytt kraftsenter
Etableringen av Synergo representerer starten på en ny epoke for både Bademiljø og NRA. Det nye selskapet vil ha en omsetning og markedsposisjon som gjør det til et kraftsenter i norsk VVS-bransje. Selskapet vil utnytte denne posisjonen til å legge grunnlaget for økt verdiskapning for sine eiere, så vel som sine samarbeidspartnere.