Hurtigere og bedre løsning
- Denne nemnda vil tilby hurtigere og bedre tvisteløsning enn hos Forbrukertvistutvalget, sier Roger Helde underdirektør i Forbrukerrådet.
Ifølge avtalen mellom partene skal behandlingen av klagen være behandlet minst 3 måneder etter at den er mottatt.

Oppdragende effekt på bransjen
- Nemnda vil ha en oppdragende effekt på bransjen ved både ansvarliggjøring og medvirkning når bransjene selv er med i prosessen. Nemnda vil være en god samarbeidsarena for Forbrukerrådet og bransjen med mulighet for påvirkning og dialog mellom aktørene, sier Roger Helde, underdirektør i Forbrukerrådet
Bransjeforeningen som er part i denne avtalen kan i første omgang velge å tilby frivillig lokal behandling av klager som faller innenfor avtalens område.

Den nye ordningen vil gjelde hver form for tvist, og den vil gjelde for det første dårlig utført håndverksarbeid, fortolkninger av avtaler, tidsforbruk, og uenighet om pris der behandling i nemnda vil være gratis for forbrukeren

Vil bort fra klagetoppen
Bransjeorganisasjonene har selv vært initiativtaker for denne nemnda for å komme seg vekk fra Forbrukerrådets årlige henvendelsesstatistikk, og bedre bransjens omdømme
- Nå gir vi forbrukeren og kunden muligheter for å klage på håndverkere som har foretatt oppussing eller reparasjoner av huset deres, sier Frank Ivar Andersen fra Byggmesterforbundet som er styreleder av nemnda. Andersen presiserer at dette kun gjelder håndverkertjenester levert av bedrifter som er medlem i en av de bransjeorganisasjoner som er tilsluttet ordningen. Ytterligere presiserer Andersen at dette i første omgang er en prøveordning for 2 år.

Skal være rådgivende
- Vi har tenkt at en avgjørelse i klagenemda skal være rådgivende, men om dette bidrar til flere eksklusjonssaker i den enkelte forening er vanskelig å si på forhånd, sier Frank Ivar Andersen.
Vedtakene i nemnda planlegges å offentliggjøres slik at håndverkerne kan høste lærdom fra tidligere tvister. - Nemndas opprettelse vil også gjøre det lettere å få oversikt over antall klager som gjelder de organiserte bedriftene og vi har forventninger til at vi gjennom ordningen vil få frem skille mellom de organiserte og de uorganiserte bedriftene, sier Frank Ivar Andersen.

Klagenemnda for håndverkertjenester på fast eiendom er opprettet i samarbeid mellom Forbrukerrådet og følgende bransjeforeninger tilknyttet NHO systemet:

- Boligprodusentenes Forening
- Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg
- Maler- og Byggtapetsermestrenes Landsforbund
- Norske Anleggsgartnere
- Byggmesterforbundet
- NELFO
- Norske Murmestres Landsforenin
- Norske Rørleggerbedrifters Landsforening – VVS
- VBL Ventilasjons- og Blikkenslagerbedriftenes Landsforbund

Fra 1. november finner du mer informasjon om klagenemnda på www.håndverkerklagenemnda.no.

(Alle foto: Birger Jensen / Forbrukerrådet)