NRL-topp Tor Backe påpeker at det både for grossistledet og for rørleggerledet er det bra med konkurranse.
- Det blir spesielt interessant å følge Onninens inntrenden i markedet fremover, påpeker Tor Backe.

Onninen starter på schratch og er ikke bundet opp av tradisjonelle rabattavtaler og kundeforhold, men de har en mulighet til å prøve ut enklere og mer oversiktlige prissystemer. I følge Tor Backe kan kanskje det føre til at Onninen unngår ”feil” som de andre grossistene gjør.

- Hva aktører som iGros og etter hvert Solar står for har jeg ennå ikke klart fr meg, men det er selvsagt ikke noe negativt i å få disse på banen også.

Vil de tjene penger?
- Hva med +VVS sin inntreden i markedet?
- De skal etter hva jeg forstår satse i privatmarkedet med nettsalg og gode priser. Slike internettbutikker er utvilsomt med på å påvirke prisnivået i forbrukermarkedet ved at forbrukerne i det minste er inne på nettsidene og vurderer priser på kjente merkevarer. Her bør imidlertid det tradisjonelle rørleggermarkedet kunne gjøre sine mottrekk ved å kjøpe inn til gunstige priser gjennom sine innkjøpskanaler, kalkulere priser fornuftig, selge sin kompetanse og for øvrig være nær forbrukeren.

Administrerende direktør, Tor Backe er imidlertid skeptisk til om internettbutikkene vil tjene penger på virksomheten. Ut fra Backes lange erfaring i markedet, så er han tvilende til akkurat det. Tidligere har man sett at store giganter som IKEA, Smartclub og store byggevarekjeder har prøvd dette uten særlig suksess.

Grossister med mottrekk
- Tror du at de tradisjonelle grossistene vil komme med mottrekk?

- De vil sikkert vurdere mottrekk, som eventuelt vil tjene både dem selv og hele bransjen, mener Backe.

Det vi nå ser i markedet er ikke noe ukjent fenomen for NRL. Allerede i 2006 gjennomførte NRL en bransjeanalyse i samarbeid med Sintef NRB, hvor bransjens utfordringer blant annet var:
• Teknologi in ekspanderende utvikling
• Mer intelligente produkter/løsninger
• Nye byggemetoder
• Økt grad av standardisering
• Økt fokus på energi og miljø
• Nye samarbeidsformer og avtaleformer
• Mer profesjonelle kunder
• Strukturelle endringer i verdikjeden
• Endring av prisstruktur
• Mange nye aktører i markedet
• Økt import av arbeidskraft
• Fokus på byggekostnader og pris
• Krav til leveringspresisjon

Alt dette har ført til og fører til økt krav til kompetanse, skjerpet konkurranse og press på lønnsomhet. Det handler om nytenkning og produktivitet til sjuende og sist. NRLs analyse viser at de traff meget godt med å beskrive utfordringer og hva som ville skje i bransjen. Nå har det nemlig skjedd!