Du ser dem stadig oftere. Håndverkeren som skriver inn timer og utstyrskjøp og fører sjekklister på en ”dings” som mest minner om en vanlig mobiltelefon. Ikke så rart, for ”dingsen” er en PDA (personal digital assistant) som både har mobiltelefon og kamera, men først og fremst er dette er et verktøy som forbedrer håndverkerens produktivitet betydelig. Det kalles Handyman.

– Handyman er et verktøy som utelukkende er beregnet på håndverkere, opplyser Jarl Spandow. – Dette er en mobil løsning som hjelper håndverkeren og bedriften til å holde styr på alt som skjer ute hos kunden, uten at det flyter en masse papir i bilen.

– Hva er det Handyman holder styr på, Spandow?
– Håndverkeren bruker Handyman for å notere timeforbruk, medgåtte materialer og produkter, og ikke minst sjekklister. Alt som legges inn på Handyman overføres fortløpende til datamaskinen på kontoret. Dette sikrer at bedriften raskt kan skrive ut riktig faktura uten å måtte forholde oss til en masse papirunderlag.

– Har dere tall for hvor mye håndverkeren vinner i produktivitet med Handyman?
– Gevinsten er gjennomsnittlig 2,5 timer mer fakturert og 9 kilometer mindre kjørt pr. uke. I tillegg kommer at det blir mindre telefonkommunikasjon.

– Har dere mange kunder blant rørleggerbedriftene?
– De første som tok dette i bruk var elektrikerne, men rørleggerne var også kjappe til å se fordelene. En typisk bemerkning er et ”vi tok i bruk Handyman etter anbefaling fra elektrikeren”. Nå har vi flere rørleggere på kundelisten, blant dem Moderne VVS og gasellebedriften Bærum Verk Rørleggerbedrift. En typisk kunde er en bedrift med 10-15 brukere, men vår største kunde er en håndverksbedrift med nærmere to tusen brukere.

Nordmenn vil ha ny teknologi
Norge har lenge vært et godt marked for ny teknologi. Næringslivet var raskt ute med å ta i bruk datateknologi til effektivisering av produksjonsprosesser og administrative rutiner, og som privatpersoner var vi kjappe til få en PC på hvert barneværelse.
– Når det gjelder å ta i bruk ny teknologi er Norge minst to år foran Sverige og 3-4 år foran Tyskland, sier Jarl Spandow. – Det bidrar til at norske håndverkere har svært høy produktivitet.

– Hvordan forholder grossistene seg til mobile systemer som Handyman?
– Vi har et godt samarbeid med grossistene, særlig Brødrene Dahl, de ligger foran konkurrentene i teknologibruk.

ePocket Solutions har holdt på med mobile løsninger for håndverkere i ti år. Det begynte med en PDA fra Apple som kostet 30 000 kroner. Nå er det Windows mobile som er plattform, og PDA-enheten koster cirka 4 000 kroner. ePocket Solutions er et rent programvareselskap. Noen av dem som i sin tid kjøpte Apple-maskiner er med fremdeles.