Dette innebærer i praksis et forbud mot elvarme i næringsbygg i motsetning til TEK 07 som åpner for unntak fra denne regelen dersom det kan dokumenteres at elvarme er den mest lønnsomme løsningen. Norsk Teknologi er opprørt over det nye forslaget i TEK og har sendt flere brev til departementet i tillegg til å ha avholdt møte, sier Tore Strandskog, næringspolitisk direktør i Norsk Teknologi. 

Stor bekymring hos flere
Det er stor bekymring over dette i hele det elektrotekniske clusteret, samtidig som flere av høringsinstansene blant dem FAD, OED, NVE, NFO, LO, Fellesforbundet, HSH, Energi Norge og BNL reiser en rekke kritiske spørsmål knyttet til forslaget. Her reises spørsmål om den klima- og forsyningsmessige argumentasjonen som føres i KRDs høringsnotat, og flere er kritiske til svake og til dels manglende vurderinger av de konkurransemessige og administrative konsekvensene av kravet. Vi observerer at enkelte ber departementet trekke forslaget, evt. foreta en grundigere faglig konsekvensutredning.

I vår høringsuttalelse og kontakt med departementet, argumenterer vi for at en regulatorisk begrensning i adgangen til bruk av elektrisitet til oppvarming ikke er i overensstemmelse med departementets målsetning om å redusere klimagassutslipp. Vi baserer vår argumentasjon på at elektrisitet ikke generer klimagassutslipp hos sluttbruker. Eventuelle klimagassutslipp fra kraftproduksjon reguleres i dag av utslippshandelen i EU, et system som innebærer at elektrisiteten må betraktes som en CO2-nøytral energibærer.

Uavklart forhold til Klimaforliket og Klimakur
Vår vurdering er at departementet med nye krav til energiforsyning har gått langt utover de vurderinger, anbefalinger og vedtak som er gjort i både klimaforliket og Klimakur.

Klimaforliket inneholder ingen vedtak som nødvendiggjør en generell begrensning i adgangen til bruk av elektrisitet til varmeformål og en dreining over til vannbåren varme. Den eneste relevante bestemmelsen relaterer seg utelukkende til offentlige bygg. Klimakur fremholder tvert om at bruk av elektrisitet ikke genererer utslipp av klimagasser, og det er ingen anbefalinger om å begrense adgangen til bruk av elektrisitet for å redusere utslipp. Klimakur sier faktisk at elektrifisering av samfunnet er en viktig del av klimaløsningen. Dette i lys av at Norge og Norden går inn i en situasjon med betydelig kraftoverskudd som underbygges av sentrale aktører i kraftforsyningen.

Økonomiske og konkurransemessige forhold
Norsk Teknologi mener at nye krav til energiforsyning kan medføre økonomiske kostnader som verken kan forsvares i et privat- eller samfunnsmessig perspektiv. Dette gjelder både de direkte økonomiske kostnader knyttet til installasjon av kapitalintensive varmeløsninger, men også indirekte i form av de konkurransevridende effektene kravene vil medføre i energimarkedene. I sin høringsuttalelse viser også NVE til at vannbåren varme krever kapitalintensive installasjoner i byggene, og at disse blir mindre lønnsomme ved lavere varmebehov gjennom forskriftens krav til energieffektivitet. Konkurransetilsynet hevder på sin side at forslaget vil kunne medføre en konkurransevridning bort fra elektrisitet.

I denne sammenhengen er det også verdt å nevne at en rapport fra Enova viser at det norske markedet for vannbåren varme er lite utviklet, preges av liten bruk av standardløsninger og liten konkurranse og gjennomsiktighet i deler av markedet, samt mangelfull kompetanse innen planlegging og utføring. Dette understreker at det ikke er rasjonelt å tvinge forbrukerne over på disse løsningene.

I strid med energiloven
Forskriften må ses i lys av Arnstad-utvalgets anbefalinger som vil føre til at halvparten av elektrisitetsforbruket i bygg over tid vil fases ut. Dette vil ha betydelige konsekvenser for kraftmarkedet som allerede i dag preges av overproduksjon. Redusert etterspørsel vil utløse prisfall og økt utbygging av fornybar kraft vil bli ulønnsomt.

Det er uforståelig og utilfredsstillende at forskriften vedtas uten at departementet i det minste tilkjennegir hvorfor man ikke tok hensyn til de vesentlige synspunkter som fremkom under høringen. Vår oppfatning etter kontakt med departementet er at vi ikke når frem med våre synspunkter. Vi mener at vedtaket er i strid med Energiloven som skal sikre at elektrisiteten allokeres til de formål med høyest samfunnsøkonomisk nytteverdi ved bruk av markedsmekanismene, avslutter Tore Strandskog.

Kilde: Norsk Teknologi