Ved Høgskolen i Akershus (HiAk) kan du treffe rørleggere, tømrere og andre håndverkere som studerer for å bli yrkesfaglærere i videregående skole. I dette undervisninsgmiljøet er det mer sus over begrepet faglærerutdannelse enn mange kanskje hadde ventet, for herfra reiser norske eksperter på til fjerne land som Sudan, Uganda, Kirgisistan og Kosovo.

– Prosjektet i Kirgisistan er spesielt rettet mot yrkesopplæring for gatebarn, forteller Ronny Sannerud. – I Sudan og Uganda (i uganda tilbyr vi også master i yrkespedagogikk) er det yrkesfaglærerutdanning, og nå skal vi i gang i Kosovo. Det oppdraget fikk vi i konkurranse med tyske læresteder.

– Hva er det som gjør at norsk kompetanse innen utdannelse av yrkesfaglærere er så etterspurt ute i verden?
– Bakgrunnen er at vi utdanner til undervisning på yrkesfaglige retninger i videregående skole, samtidig som vi er rettet mot yrkesopplæring i næringslivet. Vår styrke er kombinasjonen av det praksisnære og problemorienterte, og et godt pedagogisk opplegg. Det er en undervisningsform som OECD etterlyser mer av.

– Hvem er det som kommer til HiAk for å bli yrkesfaglærere, Ronny Sannerud?
– De som kommer hit har fagutdannelse, eksempelvis som rørlegger eller tømrer. Her får de pedagogikk og yrkesteori, og det er mye samarbeid med næringslivet. Etter vår erfaring er en god yrkesutøver generelt like studiekompetent som en elev fra allmennfag. Her underviser vi vordende yrkesfaglærere frem til bachelorgrad. Noen går videre og avlegger mastergrad i yrkespedagogikk.

– Dere hevder dere internasjonalt, hvem samarbeider dere med utenfor Norge?
– Vi har godt samarbeid med universitetet i Bremen, fakultet for Technik und Bildung. De er teknisk orientert og ser oss som attraktive partnere. Vi har også samarbeid med Tufts University i Boston. Det dreier seg om bruk av Lego Education, som er et flott hjelpemiddel også i avansert undervisning.

– Hva betyr samarbeidet med næringslivet for dette studiet?
– Det har en viktig plass i undervisningen og er viktig for fagmiljøet. En av de bedriftene vi har samarbeidet med er Aker Yards nå STX Europe, der HiAk har vært med på utvikling av læreplaner tilpasset endrede kompetansekrav i bedriften. Utvekslingen mellom studenter og folkene fra Aker Yards har vært en stor suksess.

Vi har hatt mange slike oppdrag for bedrifter med arbeidsbasert læring på arbeidsplassen. Vi har også vært involvert i omstillingsarbeid i Skattedirektoratet. Ved siden av alt dette holder vi på med et prosjekt for Norsk forskningsråd om implementering av kunnskapsløftet, og vi bygger oss opp som forskningsmiljø.

– Hvordan er håndverkerne som kommer hit for å bli yrkesfaglærere?
– Studentene holder jevnt god standard, det er flinke fagfolk som er interessert i fag og utdannelse. Noen har fagene fra bl.a. teknisk fagskole og kommer hit for å ta pedagogikk. Mange studenter rekrutteres fra næringslivet. Det er dyktige fagarbeidere som ofte ikke er så vant med skolegang, men de kan mye og må få anerkjennelse for den kompetansen de har. Vi må legge det opp slik at de blir fortrolige med å være student.

– Den prosessen har Ronny Sannerud selv vært igjennom. Han begynte i rørleggerlære som 14-åring og hadde bak seg et variert arbeidsliv da han fikk doktorgraden med en avhandling om læring på arbeidsplassen. Nå er han førsteamanuensis ved HiAks Program for utdannings- og arbeidslivsforskning – og selv veileder for en doktorgradsstudent som arbeider med lego. Det kan du lese mer om på VVS-forum om kort tid.