Elvekryssingen går 500 meter sør for Fredrikstadbrua, der elvebunnen består av leire og silt. Teknikken ”styrt boring” ble utviklet i forbindelse med oljeboring til havs. Under Glomma er det lagt to fjernvarmerør med en diameter på 323,9 millimeter som i tillegg har isolasjons – og beskyttelsesmateriale, samt to 630 millimeter polyetylenrør som en ekstra sikring rundt fjernvarmerørene. På det grunneste ligger fjernvarmerørene fem meter under elvebunnen. På den måten vil man unngå skader på ledningen som følge av nødankring i elva.

Flere firmaer var engasjert i prosjektet som kostet totalt 7,3 millioner kroner. ”Styrt boring” innebærer at det ble satt opp en borerigg på den ene siden av elva før det ble boret et ”pilothull” etter en definert kurve til den andre siden av elva. Når borestrengen var kommet til den andre siden, byttet man til en større borekrone og hektet på fjernvarmerøret. På denne måten boret man opp et større hull samtidig som fjernvarmerøret ble trukket inn i hullet.

Prosjektet ble gjennomført mens båttrafikken på Glomma gikk som normalt.