Tiltakene rettes inn mot styrking av elevenes grunnleggende ferdigheter, etterutdanning for lærere på ungdomstrinnet og tiltak for bedre yrkesretting av undervisningen. –

- Dette er viktige tiltak dersom vi skal lykkes med å redusere frafallet fra yrkesfagene i videregående opplæring, sier Jørgen Leegaard i BNL. – Vi ser fram til stortingsmeldingen om ungdomstrinnet våren 2011, og håper på god dialog med utdanningsmyndighetene når det gjelder utviklingen av en mer praktisk og motiverende opplæring i ungdomsskolen.

 

Satser på lærerne
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen har som en av sine ambisjoner utvikling av lærerkompetansen, også når det gjelder yrkesretting av fellesfagene i videregående skole.
–Halvorsen mener det er viktig å ha sett innsida av en rørleggerbedrift for å kunne tilrettelegge matematikken for elevene i skolen. Dette er noe vi i BNL helhjertet støtter, sier Leegaard,
– En av våre fanesaker er utvikling av lærerkompetansen i videregående opplæring. BNL arbeider blant annet for at hospitering må utvikles som del av en systematisk kompetanseutviklingsstrategi for lærere og andre aktører i fag- og yrkesopplæringen. Vi ser i budsjettet at Kunnskapsdepartementet vil stimulere hospiteringsordninger mellom lærere og bedrifter, og snakker gjerne nærmere med Halvorsen om dette, understreker Leegaard.

Savner spesifikke tiltak for yrkesfaglærerne
Yrkesretting er et av satsingsområdene som nevnes i budsjettforslaget. – Det er viktig at arbeidet med yrkesretting omfatter både yrkesfagene og fellesfagene, sier Leegaard. – Yrkesfaglærernes kompetanse er avgjørende for kvaliteten på opplæringen i videregående skole.

I 2009 og 2010 var det avsatt egne midler til etterutdanning for yrkesfaglærere, instruktører og prøvenemnder. I 2011 blir alle midlene til kompetanseutvikling fordelt innenfor rammen av prosjektet Ny GIV. – Vi vil understreke betydningen av at yrkesfaglærerne prioriteres når etterutdanningsmidlene skal fordeles, sier Leegaard. –

Innføringen av Kunnskapsløftet medførte store endringer for yrkesfaglærerne, uten at kompetanseutviklingstilbudet har vært god nok. Nå må yrkesfaglærerne få sin del av midlene, blant annet gjennom utvikling av hospiteringsordninger.

Kilde:bnl.no