Bakgrunnen for regnestykket til Onninen er dette:
• Hvis en rørlegger kutter ut 1 time hver dag til varehenting hos grossist og heller bruker tiden på å «skru» eller selge varer, ender det opp med en besparelse/økt inntekt på 2.320.000 kroner per år for de som har ti rørleggere. 1 time er fakturert lik 500 kroner, i tillegg er forutsetningen at vedkommende selger varer for 500 kroner. Ganges denne tusenlappen opp på et helt år og antall arbeidsdager, så blir altså dette en anselig sum.

- Vi har tatt utgangspunkt i et gjennomsnitt hva en rørlegger kan selge, basert på snittet av kjøpet en rørlegger har hos grossistene per år, opplyser segmentdirektør VVS, Per Erik Strand hos Onninen til www.vvsforum.no.

Får også god oversikt
Onninens Per Erik Strand påpeker at ved å bestille varene via netthandel, så kan rørleggeren dra direkte ut til kunden og bruke dagen på betalbare timer og selge varer.
- Det er denne effektiviseringen som gir klingende mynt i kassa. I tillegg får man god oversikt over vareflyt og fakturering, sier Strand.
Effektiv hverdag er altså Onninens budskap til rørleggerne. Forbrukerne ønsker ikke lenger å betale for timer som benyttes til å hente varer. Forbrukerne blir mer og mer bevisste på dette. Etter Onninens oppfatning krever også prosjektene etter hvert også større effektivitet, for man er avhengig av å gå i pluss. Hele verdikjeden må tenke effektivisering.

Effektivisere kunden
- Det er derfor vi har tenkt kostnadseffektivisering hele veien. Fra antall ansatte, lagerhold og logistikk. Kostnadseffektiviteten gjenspeiler prisene til våre kunder. Ved å tenke slik vil alle få økonomisk uttelling.
Per Erik Strand registrerer at VVS-bransjen er i endring og Strand mener bestemt at Onninens inntreden i markedet har åpnet øynene til konkurrentene.
- Vi har tenkt utenfor den vante sirkelen og satt fokus på å effektivisere kundene. Selvsagt svelger ikke alle dette konseptet med en gang, men gradvis ser flere og flere fordelen med Onninens måte å være VVS-grossist på.

VVS-bransjen henger etter
-Men noen lavere priser fra Onninen kan ikke kundene vente?
-Vi trenger ikke å gå ut med at vi skal senke prisene. Vi gjenspeiler vår kostnadseffektivitet i prisene allerede.

Onninen er en av landets største EL-grossister. Av selskapets omsetning på ca. 2,5 milliarder kroner på EL, er netthandelen på hele 42 prosent. Dette viser at EL-bransjen har kommet mye lenger i forståelsen og viktigheten av å benytte slike bestillingssystemer.
-I VVS-bransjen ligger netthandelen på 13-16 prosent, så bransjen henger etter, fastslår segmentdirektør VVS, Per Erik Strand.