- At Miba er igjen høyt på gasellelisten, viser at vi har vokst mye men kontrollert. Vi har hele tiden vist til positive resultater, og har jobbet mye med å være kostnadseffektive, forteller markedssjef Einar Smidesang. Gasellene må levere positivt samlet driftsresultat for siste 4 år, og må ha unngått negativ vekst.

Stjeler markedsandeler
Miba AS får høyest plassering av alle de store varmepumpeimportørene i Oslo for andre år på rad. Mitsubishi Electric er blitt et meget populært merke, og vil i år overstige 20 % markedsandel for luft til luft varmepumper. – Vi har hatt en ufortjent lav markedsandel i forhold til det gode kvalitetsmerket vi har, og nå er vi på et nivå som vi ønsker å ligge på, konstaterer Smidesang.

Størst vekst i kr og i %
Miba økte sin omsetning med 65 % fra 2008 til 2009, nærmeste konkurrent var EcoConsult med en vekst på 17 % i samme periode. – Veksten er meget sterk for alle produktgrupper hos oss, luft til luft, luft til vann og proffmodeller har betydelig stigning, påpeker Smidesang. Miba vokste totalt med 38 millioner i omsetning i denne perioden.

Mitsubishi Electric er tilpasset det nordiske markedet
Mitsubishi Electric var først ute med fabrikkgarantert drift ned til -25 grader på sin FD-Heat Kirigamine luft/luft varmepumpe. – For oss har dette hele veien vært et viktig poeng, vi har markedsført oss som et kvalitetsprodukt som tåler kalde vinterdager. Det har vist seg at nettopp det ønsker norske forbrukere, sier Smidesang. Mange konkurrenter har hengt seg opp i effektfaktor og gjennomsnittelig fyringssesong. Smidesang antar at dette kan være fordi de ikke har de samme kvalitetene å vise til ved kalde utetemperaturer, eller at de ønsker å ha annerledes fokus i sin markedskommunikasjon.