Det er ufattelige mengder vann som passerer gjennom våre mange installasjoner, og nå er det på tide at vi fatter rekkevidden av dette ufattelige, mener initiativtakerne til prosjektet Blue Responsibility – bærekraftige sanitærløsninger.

Bak Blue Responsibility-initiativet står tysk sanitærindustri, det er armaturfabrikantenes forening og en rekke kjente merkenavn. Av dem som er kjent i Norge kan nevnes Duravit, Geberit, Dornbracht, Honeywell, Viega og Villeroy & Boch. De fremhever at vannsituasjonen i verden krever radikal nytenkning når det gjelder hvordan vi bruker vann.

Blue Responsibility opplyser at 1,2 milliarder mennesker ikke har adgang til rent drikkevann. Likevel har vi ikke lagt opp til en bærekraftig bruk av vann, og mange steder er infrastrukturen så dårlig vedlikeholdt at store vannmengder går tapt.
Mindre enn 1 prosent av vannet i verden er tilgjengelig for direkte menneskelig bruk. Men problemet er ikke at det totalt sett er for lite vann, problemet er den ulike regionale tilgangen.

De færreste av oss har noen gang tenkt over hvor mange liter vann som går med til å produsere dagligdagse ting. Så her er noen tall:

1 bil 400 000 liter
1 PC 20 000 liter
1 kg storfekjøtt 15 455 liter
1 T-skjorte av bomull 4 100 liter
1 liter melk 1 000 liter
1 kopp kaffe 140 liter

Den største forbrukeren av vann på verdensbasis er landbruket, som står for 70 prosent. Av dette igjen går halvparten tapt på grunn av ineffektiv vanning.

Industrilandene forbruker mye mer vann per innbygger enn utviklingsland, men det er store forskjeller. Hver innbygger i USA bruker nesten to og en halv gang så mye som en tysker. Også Spania har høyt vannforbruk, med 265 liter. I denne sammenheng er tyskerne nokså ”tørrlagt”, med 124 liter, mens egyptere må nøye seg med 22 liter. I følge Statistisk sentralbyrå er vannforbruket i norske husholdninger stabilt på cirka 197 liter per person i døgnet.

Ett av de produktene som fikk Design Plus-prisen på ISH-messen, er Uridan vannfritt urinal. Et slikt kan spare 10 – 15 000 liter forurenset vann i uken på et travelt utested.