- Hvor kommer slike konkurrenter fra? Jeg tror de kommer fra eventyrland der fantasien råder over virkeligheten, skriver Arne-Erik Olsen i siste utgave av Brødres Dahls magasin «NÅ».

Skal redusere bruttoprisene
Bakgrunnen for Arne-Erik Olsens indignasjon er knyttet til at www.vvsforum.no for en tid tilbake skrev at Brødrene Dahl skulle senke prisene. På den bakgrunn henvendte vi oss til de andre VVS-grossistenes, altså Brødrene Dahls konkurrenter, for å få reaksjoner og for å høre hvilken tanker de hadde om prisbildet fremover. Det er dette som har fått herr Olsen til å ta pennen fatt.

Brødrene Dahl skal altså redusere bruttoprisene på en rekke varer, slik at disse i størst mulig grad skal reflektere gjeldende markedspriser. Prosessene er for lengst i gang og vil bli gjennomført fra 1. januar 2013. Altså om en måned.

Bedrer kvaliteten
- I de fleste tekniske bransjer er det jo slik at man opererer med til dels høye bruttopriser for så å gi tilsvarende høye rabatter. På en rekke produkter – kanskje spesielt synlige VVS-varer – er disse prisene ganske villedende, da grossistenes bruttopriser sjelden er de samme som faktureres sluttkunden.

Tradisjonelt sett har dette vært greit. På de fleste fagområder ser vi imidlertid en økende tendens til at handelen fordeler seg mellom faghandel, generell varehandel (Retail) og nettbutikker. Slik er det også i vår bransje. I den sammenheng er det viktig at vi bedrer kvaliteten på kommunikasjon mot forbrukermarkedet slik at bransjens priser fremstår fornuftige og konkurransedyktige. Et tilleggsmoment er også at bransjens høye bruttopriser blir benyttet av nye konkurrenter i deres markedskampanjer og kan gi et ufordelaktig bilde av rørleggerens prissetting, påpeker Arne-Erik Olsen.

Brødrene Dahls konkurrenter har antydet at VVS-grossisten måtte gå ned på prisene på grunn av økt netthandel, at de har opp til 30 prosent lavere priser enn bransjen generelt og konklusjonen ble at Brødrene Dahls inntjening var så lav at de ikke vil kunne komme ned på konkurrentens nivå. I tillegg ble det hevdet at Brødrene Dahl drev gammeldags. Alt dette har altså falt administrerende direktør, Arne-Erik Olsen tungt for brystet. Derfor presiserer Olsen følgende:

Moderne distributør
- Vi har hatt netthandel fra 1998 og en vesentlig del av våre kunder benyttet denne muligheten til rasjonell handel. I tillegg er vi tilgjengelig på telefon og man kan stikke innom et av våre mange servicesentre. Det at vi driver gammeldags og ikke kan møte nettoprisene er egentlig ganske morsomt. I en moderne produksjonsstruktur hvor produsentene spesialiserer og globaliseres, kommer en økende del av våre varer fra fjerntliggende land direkte inn på vårt sentrallager for så å bli distribuert direkte ut til de mange tusen forskjellige arbeidsplassene rundt om i hele Norge hver eneste dag. For å kunne håndtere en slik stor og komplisert varestrøm, med så lave kostnader som mulig, er vi i full gang med å utvide sentrallageret med 25 meter høyt automatlager for rør og paller. Dette blir et av de mest effektive lagersystem for slike varer i verden i dag. Noen som sa gammeldags?

Arne-Erik Olsen og hans mange medarbeidere sover ikke i timen. Brødrene Dahl har eksistert i 95 år og Olsen er ganske sikker på at bedriften har de laveste innkjøpsprisene og de laveste transaksjonskostnadene i Norge i dag.

- Vi har til hensikt å være en effektiv og moderne varedistributør også i fremtiden, fastslår en optimistisk BD-direktør.