Som kjent gikk Macro International AB sin norske agent Tema Trading AS konkurs rett før ferien. På rekordtid har produsenten etablert en norsk avdeling. Alt har skjedd i løpet av sommerferien, og nå står syv nye medarbeidere klare til å ta tak i det norske markedet. Alle har sin fortid i Tema Trading AS.

- Etter at konkursen i Tema Trading AS i siste halvdel av juni var et faktum, tok vi tak i situasjonen umiddelbart. Vi var på plass i Norge uken etterpå, hvor vi hadde møter med våre kunder for å informere om at vi hadde store planer for vår virksomhet i Norge. Uken etter fikk vi ansatt Knut Anton Hole som salgssjef. Derfra har vi jobbet svært effektivt for å få en ny salgs- og support avdeling på banen så fort som mulig, sier VD Mikael Lunneryd i Macro Internationa til VVSforum.

Full fokus på egne produkter
Macro produktene har tidligere vært frontet gjennom salgsleddet til Tema Trading, og alle produktene har vært å finne i Tema Bad sine kataloger.
- Jeg ser det som veldig positivt å få full fokus på Macro produktene i Norge. Det var selvfølgelig trist at Tema Trading måtte melde oppbud, men når situasjonen først er blitt som den er blitt, tror jeg vi har et meget bra utgangspunkt. Vi tar med oss det beste fra Tema Trading, og viderefører det, men vi kommer mye tettere på både kunder og markedet, og har nå muligheten til å styre utviklingen på en annen måte. Dette skal bidra til en god vekst fremover, påpeker Lunneryd.

Syv ansatte fra start
Dusjprodusenten starter med en ny organisasjon på hele syv personer. Knut Anton Hole blir salgssjef for Norge, og får med seg ytterligere fire selgere og to fra administrasjon i tidligere Tema Trading. Avdelingen holder til i Sykkylven.
- Vi har et offensivt salgskorps, og to på ordre og teknisk support er oppe og går allerede. Alle er kjente fjes for våre kunder. Det har begynt veldig bra, så dette ser lovende ut. Macro er et godt innarbeidet navn i bransjen, og produktene har eksistert på det norske markedet i mange år. Det gir oss selvfølgelig et meget godt utgangspunkt, sier den kjente bransjemannen Knut Anton Hole.

Produktrangen er videreutviklet
I Norge er dusjprodusenten mest kjent for sine dusjkabinetter, og det er spesielt semikabinettene som har hatt størst volum. Men leverandøren har et fullsortiment innenfor dusjløsninger, dusjkabinett, dusjvegger og badekarsvegger.
- Det kommer til å skje mye spennende på produktsiden fremover. Vi kommer blant annet til lansere en ny generasjon dusjkabinett. Den vil være mye kjappere å montere, ingen synlige skruer som betyr lettere rengjøring. Avløpet vil flyttes under servicehyllen, slik at det ikke blir synlig. Vi kommer til å legge ytterligere vekt på mer stilrent design og eleganse. Vårt formspråk skal vises igjen i alle våre produkter, poengterer Lunneryd.

Hole lover en offensiv satsing fremover, og har stor tro på solid vekst på det norske markedet.
– Med den produktmixen vi kan tilby, og at vi er kjent for gode kvalitetsprodukter gjør denne satsingen veldig spennende. Alle er topp motiverte, og ønsker å bidra til at dette blir en svært artig reise. Målet er å fortsette det gode samarbeidet vi har med grossistene og kjedene. På dusj kan grossistene og kjedene tilføre oss mye, de sitter på mye kunnskap og er dermed en viktig partner.

- Vi har en langsiktig strategi. Vi ønsker å skape trygghet og forutsigbarhet for våre kunder, og ser det som en stor fordel om vi kan utvikle løsninger og logistikksystemer sammen. Det skal bidra til en enklere hverdag for alle når alle er med i prosessen, tilføyer Lunneryd.

Stor eier i ryggen
Marcro sine produkter omsatte for cirka 65 millioner på det norske markedet i 2012. Ambisjonen er å øke omsetningen betraktelig i løpet av 3 år. 
I dag omsetter Macro for totalt 150 millioner og vi venter oss en økning på alle våre markeder som vi arbeider på.

- For oss er det norske markedet kjempeviktig. Det er her vi ser vekstpotensialet, og siden vi allerede har et godt fotfeste gjennom den gode jobben Tema Trading gjorde, er mulighetene der i aller høyeste grad. Jeg er glad vi har fått med hos Knut og resten av staben, sier VD Lunneryd.
- Vi har solide eiere i ryggen gjennom konsernet Ballingslöv som eier hele ni kjente varemerker innen blant annet kjøkken, og har totalt ni produksjonsenheter spredt i Skandinavia og England.