– Italienske krav til brannsikkerhet i tunneler er strengere enn de norske. Det ser vi på kravene til viftene, forteller Leif Amdahl til VVS-forum. I en alder av nærmere sytti år har bransjeveteranen Amdahl, kjent fra bl.a. Varmeinfo og VVS-foreningen, funnet seg nye utfordringer. Han er nå ansatt i Systemair AS for å bygge opp deres virksomhet med tunnelvifter.

– Det er vifter som skal sørge for at luftkvaliteten ikke blir for dårlig, og ikke minst skal de få unna røyken når det oppstår brann. Til dette har Systemair et topp produkt av rustfritt stål med stor korrosjonsmotstand. Det er krav som ikke stilles i Norge. I Italia derimot, som er et viktig marked for oss, kreves både dette og høy varmemotstand.

– Hvordan er tankegangen bak slappere krav i Norge enn i mange andre land, Leif Amdahl?
– I Norge aksepterer vi at et par vifter brenner opp og installerer heller flere vifter. Men når en vifte ryker blir det enormt varmt under taket. Frem til i dag har det ikke vært noe temperaturkrav, men det ser ut til å forandres, med krav om temperaturklasse 200. Det er både et risikospørsmål og et kostnadsspørsmål.

– Tunnelvifter er ikke et produkt vi forbinder med Systemair. Hvordan er dette kommet i stand, Amdahl?
– Systemair ønsket å komme inn på dette markedet og overtok produkter fra det engelske selskapet Matthews & Yates. Systemair flyttet produksjonen til Winderbuch i Tyskland, der vi hadde produksjon av aksialvifter med tanke på veitunnelmarkedet. Det har vært en suksess. Nå leverer Systemair 328 vifter med en diameter på 1,4 meter til Italia. Vi leverer til alle temperaturnivåer.

Et annet produkt Amdahl arbeider med er vifter og avtrekksanlegg til garasjer: – Der benyttes samme type vifter, impuls-ventilator, som skal få ut røykgassen. I garasjer går røyken først opp, så slår den ned og du ser ingenting. Viftene skal dra røyken mot avsugsanlegget. Ikea skal ha et slikt anlegg i Kristiansand og vi er med på anbudet. Systemair har kontrakt på levering til garasjeanlegget i verdens største kjøpesenter – 1850 vifter med diameter 40 centimeter.

– Hvordan er det å lansere et produkt som Systemair ikke har hatt før?
– Vi har hatt tre leveranser hittil. Det er et langsiktig marked, tre år fra byggestart til installasjon av vifter. I høst er det to leveranser, en til Krosby-Knapstad på E18 i Østfold og en til Marienborg-tunnelen i Trondheim. Der er Skanska totalentreprenør.

– Hvor stort er markedet for tunnelvifter i Norge?
– Det er lite. Vi er fire aktører om et marked på 3-4 millioner kroner, så vi må være flinke også på andre områder.

Et annet område Amdahl arbeider med, er problematikken rundt brannsikring av ventilasjonssystemer. – Det er et vanskelig tema, forteller han. – Vi går inn for brann- og røykgasspjeld. Det er løsninger som brukes mer i Sverige og på Kontinentet enn her. Det redder liv. Sprinkler sparer verdier, vi er opptatt av livreddende løsninger. Dessverre finnes det her ingen snarveier hvis man skal ta skrittet fullt ut. Funksjonssikkerhet og lav pris er vanskelig å kombinere, sier Leif Amdahl.

Systemair er svensk og har 2000 ansatte i over 100 land. 107 av dem arbeider i Norge.

 

 
Når røyken letter ser du lyset i den andre enden av tunnelen. Det er Leif Amdahl!